Mandela – Vägen till frihet

Titel Mandela – Vägen till frihet (Mandela: Long Walk to Freedom) (2013)
Längd 141min

I denna avslöjande film följer vi de händelser som ledde fram till 27 år bakom galler, avskaffandet av apartheid och Mandelas väg till att bli en internationell ikon. För första gången skildras också andra mer okända sidor av Mandela, kärleken till snabba bilar och kvinnor samt Mandela som beväpnad frihetskämpe.

När jag väl sätter mig ner och sätter igång filmen, så kan jag inte låta bli att tänka på vad som hände när sångerskan Whitney Houston gick bort för ett tag sedan, direkt efter nyheten om hennes bortgång så tog Apple och höjde priset på hennes musik på deras tjänst iTunes. Det är på ett ungefär samma sak som jag känner medens filmen precis håller på att börja. Passas det på att utnyttja en av modern tids viktigaste människor bara för att tjäna pengar, eller vill man verkligen att flera ska veta om hur det en gång i tiden har sett ut och att alla bör känna till vilket förtryck det sydafrikansk ursprungsbefolkning utsattes under Apartheid-regimen?

Oavsett vad så är det ett ”måste” att den här historien blir berättad, visserligen finns det idag en hel uppsjö av filmer som handlar om segregation och främlingsfientlighet men som någon klok en gång sa, så får vi inte glömma vad som hänt, eftersom historia har en tendens att upprepa sig. Tittar man mer på filmen i sig, så är det blandade känslor som rycker i en, dels så är det en så oerhört stark och samtidigt underbar historia som berättas samtidigt som det känns som att man hoppar en hel del i historien om den forne sydafrikanske presidenten.

Då det är nästintill snudd på dokumentärfilm så känner man sig en aningens mer förlåtande för diverse mindre saker, och att filmen eventuellt inte är helt perfekt, men det är inget som man tänker på nämnvärt utan, det hela känns som ett helt acceptabelt berättande av historien. Tittar man närmare på filmens två huvudrollsinnehavare så tycker jag att både Idris Elba som så väl Naomie Harris visar prov på att dessa skådespelare (som normalt kommer i skymundan i större produktioner) faktiskt kan de också, i och med att filmen handlar om Elbas karaktär så bygger man ju långsamt upp förtroendet hos tittarna  och visa scener är så passa starka och känslofyllda att det blir totalt omöjligt att hålla tårarna tillbaka, utan låter dem rulla ner för kinden.

Personligen kan jag mycket väl tänka mig att denna filmen kommer att bli en titel som kommer kunna att användas som läromedel i många kommande SO-lektioner, precis som undertecknat fick se ”Schindlers List” för en herrans massa år sedan under två SO-lektioner. Sist men inte minst så kan det vara lite tråkigt att Elba stundvis inte är speciellt lik Mandela (i mitt tycke) vilket kanske i och för sig kan vara något som är extremt svårt att åtgärda/fixa, men ack så trevligt när det väl klaffar och likheten mellan skådespelare och personen det handlar om är så fruktansvärt lika att man blir nästintill rädd.