Metallica Through the Never

Titel Metallica Through the Never (2013)
Längd 93min

Metallica, ett av världens mest kända och prisbelönade band, presenterar filmen METALLICA THROUGH THE NEVER där vi följer den unge roadien Trips surrealistiska äventyr under ett brådskande uppdrag för Metallica, tillsammans med en unik konsertupplevelse med Metallicas allra största låtar från deras 31 år tillsammans. Trip är en ung roadie som jobbar för Metallica. Under Metallicas utsålda konsert skickas han på ett viktigt uppdrag. Men vad som till en början verkar vara ett enkelt uppdrag utvecklar sig snart till ett otroligt äventyr, allt medan bandet har sin mest explosiva konsert på scen.

I över trettio år har grabbarna (eller ska man säga gubbarna?) levererat hits så som Master of Puppets, Enter Sandman, Sad But True, Nothing Else Matters med mera. När man annonserade att Through the Never var på väg så blev åtminstone jag ställd om det skulle vara en konsert-film eller om man skulle göra något i stil med Justin Bieber eller One Direction och blanda konsertklipp med intervjuer av anhöriga till medlemmar samt fanns och klipp från backstage.

Nej nej, gubbarna i Metallica är tuffare än så, dom har faktiskt gjort en spelfilm som utspelar sig under en av deras konserter, visserligen så diggar jag konceptet med att blanda en konsert med en story som är knuten till den själva konserten, men om man inte tillhör den skaran av hardcore fans så måste man istället få ut lite mer av den händelsen som utspelar sig under tiden som konserten äger rum och för min del så känns det som att man har tagit precis vad som behövs för att det inte ska bli en renodlad konsert-dvd av det hela.

Fördelningen mellan musik och story ligger runt två tredjedelar musik och resterande på storyn, vilket gör att väldigt mycket av filmen handlar om konserten och ur ett tekniskt perspektiv så är den underbar att se på, då man bjuds på avancerade effekter på scenen tillsammans med ett krispigt foto som med kameror både nära scenen och längre bort som tillsammans gör det hela till en väldigt angenäm upplevelse, även om live utan tvekan hade varit ett minne för livet.

Tittar man mer på storyn så är den till en början lite segstartad och en av anledningarna till det är att det inte finns några undertexter till filmen (!) visserligen så kan jag tillräcklig engelska för att klara av att se en film utan undertext, utan nu är det mer att hjärnan inte grepar och hänger med när det är något som saknas mot det som man är normalt van vid. En annan sak som är irriterande med att filmen inte är textad är att om man inte är med på att det klipper från konserten till storyn och något sägs så hör man inte vad de säger eftersom man har sänkt volymen under själva konserten.

För att summera det hela så känns det fräscht, häftigt och nytt och delvis så tycker jag att det är en riktigt häftig upplevelse, men samtidigt så är jag inte tillräckligt stort fan (då jag misstänker att det hade varit en häftigare upplevelse) av Metallica för att det ska räcka hela vägen för att nå de övre betygen på skalan. Men gillar man Metallica så sitter detta nog som handen i handsken.