Klassiker: Micke och Molle

Titel Micke och Molle (The Fox and the Hound) (1981)
Regi , ,
Längd 83min

I Disneys 24:e Klassiker möter du den busiga rävungen Micke och den snälla hundvapen Molle, som blir bästa vänner direkt när de träffas. De leker, busar och upptäcker nya saker varje dag! Men plötsligt skiljs deras vägar åt då Molle åker bort med sin husse för att lära sig jaga. Ett år senare kommer han tillbaka till gården som fullvuxen jakthund. Micke finns kvar, men gör vänskapen det? Molle har lärt sig fånga alla slags djur – även rävar … Kan han verkligen jaga sin bästis Micke?

Micke och Molle är en de filmer som Disney släppte på VHS när jag var liten och filmen var en av mina favoriter som liten, så när möjligheten kom att få se filmen igen så var jag inte sen med att nappa på erbjudandet. Som vanligt med filmer som man senast såg när man var liten så är det väldigt mycket som har försvunnit och när man sen ser filmen med ett par vuxna ögon så är det en del scener och fragment i filmen som man absolut inte känner igen och man för en sekund börjar att tvivla om det är verkligen samma film som man såg som liten eller om man har fått tag i förlängd version och där av att man inte känner igen filmen, eller i alla fall delar av den.

Som jag sa tidigare så visste jag innan jag tryckte på PLAY-knappen att det skulle bli ett par intensiva scener där tårarna skulle pocka på mina uppmärksamhet, om det beror på själva storyn eller minnena från hur jag upplevde den som liten kan jag inte riktigt svara på, men känslorna fanns definitivt där och istället för att se det som något negativt så tycker jag bara att det är något positivt då känslan lyfter upp filmen som annars skulle kunnat riskerats för att vara en något mer simplare film och som inte förmedlade någon som helst känsla.

En annan sak som jag tänkte på nu när jag har sett en hel del Disneyklassiker tätt i följd efter varandra och det är den stil som användes på animeringen som känns så där härligt underbar och mysig vare sig det handlar om Micke, Molle, människorna eller någon av de charmiga sidokaraktärerna så är alla lika behagliga att titta på och det känns både genuint och att animatörerna har verkligen lagt ner både hjärta och själ i att skapa karaktärerna.

En av de sakerna som jag lade märke till är att man har angett åldersgränsen på filmen till barntillåten som jag personligen kan tycka känns lite väl då både storyn är ganska känslomässigt laddad samtidigt som det avfyras vapen i filmen i en ganska stor skara samtidigt som en del av scenerna är kanske lite väl våldsamma och kanske till och med läskiga för de absolut minsta i familjen. Men man ska ju också tänka på filmernas gyllene regel att de goda alltid segrar och att det är definitivt något som Disney praktiserar, men vägen till att de goda segrar kan ibland vara lite väl läskig, vilket kan vara bra att känna till och tänka på.

När vi kommer till extramaterial på utgåvan så är den mager men det som väl finns är en typ av minidokumentär om hur olika djurarter som likt filmen hittat sina bästa vän i ett djur som man till en början inte alls skulle tro skulle gå ihop, men som gör det av olika anledningar. Riktigt häftigt och lärorikt på en och samma gång, så definitivt ett tips att titta närmare på om man införskaffar filmen.