Min lilla syster

Titel Min lilla syster (2015)
Längd 95min

Stella är precis på väg in i den spännande, men också så skrämmande, tonårstiden. Hennes storasyster Katja är en riktig talang inom konståkning, och Stella gör allt för att försöka vara lik henne och på så sätt också försöka få lite mer uppmärksamhet av de ganska upptagna föräldrarna. Men hon upptäcker att det är något som inte stämmer. Katja lider av en ätstörning som allt mer tar över hennes liv. När Stella konfronterar Katja tvingas hon in i en härva av utpressning, manipulation och lögner. Stella blir rädd att det ska få förödande konsekvenser för familjen om hemligheten uppdagas.

Ett ord och en känsla sitter kvar i mig när filmen är slut och eftertexterna rullar; förvirring. Till att börja med: titeln – är den särstavad med flit? Och vems syster är det den syftar på? Den frågan kan också förlängas till vem är huvudperson, vem handlar det om? Eftersom vi får uppleva allt ur Stellas perspektiv torde hon vara huvudperson, men fokus ligger inte riktigt på henne. Det ljgger dock inte tillräckligt mycket på hennes syster för att titeln skulle kunna anspela på henne heller.

Denna brist på fokus, vem och vad filmen ska handla om tycker jag går igen genom hela filmen. Dels handlar det om små lösryckta problen och scenarior ur en tolvårings vardag, dels om hennes syster som har rätt stora problem och dels om rätt dåligt föräldraskap där ena barnet får mer uppmärksamhet det andra. Intressanta ämnen som kan vara viktiga att ta upp men här blir det bara spretigt och man lyckas inte förmedla något bra med något av dem.

Det enda jag tycker man lyckats  med är att skapa en fin kemi och relation mellan systrarna, den känns faktiskt äkta i en annars stel och konstlad film.