Monky

Titel Monky (2017)
Skådespelare , , , , , , , ,
Längd 87min

Frank, 11 år, hittar en dag en livs levande apa i familjens trädgård. Apan kallar de för Monky och med henne startar ett spännande och roligt äventyr för hela familjen. Men det går snart upp för dem att Monky inte är en vanlig apa och att det inte var en tillfällighet att hon dök upp just i deras trädgård. Vem är hon? Var kommer Monky ifrån och går det att hemlighålla henne för byn? Ett varmt fartfyllt äventyr tar Frank och familjen från Sverige till Thailands djupaste djungel.

Det har blivit dags för en av familjefilmerna som har premiär i jul, att träda plats. Den är dessutom svensk. Så jag tror ändå där finns goda chanser för denna film att tjäna in bra pengar till julhelgen. Monky är en av de mer påkostade svenska filmerna. Och är en äventyrlig familjefilm med en stor bit allvar och drama. Jag blev rätt så paff över hur seriöst och deppig filmen var. Speciellt i början. Jag tänker inte säga vad som händer. Men apan spelar större roll till denna familjen än vad du vill tro. Trailern enligt mig är fel marknadsföring. Då den utlovar en äventyrlig familjefilm. Vilket man får. Men vad trailern inte visar är dess dramatik. Som jag är osäker hur föräldrar kommer hantera med sina barn.

Jag säger inte att filmen inte får vara allvarlig eller seriös. Jag tror att aspekten och riktningen filmen tar. Kan vara lärorikt för barn att se och lära sig av. För där ligger ändå något viktig här i att handskas med något som jag inte tänker säga. Samt där apan spelar en centralroll till det stora hela i att handskas med detta. Men med tanke på att det inte marknadsförs alls i trailern. Så vill jag sätta en förvarning till föräldrar eller barn som tänker gå och se den. Men jag erkänner. Jag blev överraskad över hur deppig filmen blev helt plötsligt. Då jag gick in och förväntade mig något annat.

Filmen överlag är hyfsad. Men jag känner att den på papper känns mer unik, men själva utförandet har vi sett förr. Så fort apan dyker upp, så vet man ungefär vart filmen ska gå. Och den gör heller inga större överraskningar därifrån och spelas ungefär som man förväntar sig. Småkul här och där. Men det blir lite tjatigt efter ett tag. Jag hade önskat de valt att gå en annan riktning med apan i slutet, än den de tog. Åter igen tänker jag inte säga vad som händer. Men jag personligen känner man hade kunnat få en bättre moral av det hela. Om man tog det till en annan riktning. Men som det är nu, funkar också. Även detta ger ett bra slutresultat med en moral som jag känner kan vara nyttig för både små och stora.

Skådespelarna är från och till. Frida Hallgren och Johan Petersson gör bra ifrån sig som föräldrarna. Julius Jimenez Hugoson däremot som Frank var ganska så risig. Det är svårt med barnskådespelare jag vet. Men det kändes som han försökte för mycket med rollen här. Som att han verkligen tvingade fram allting för att verkligen förmedla sina känslor. På ett onaturligt sätt nästan. Jag hatar att kritisera en barnskådespelare, då det inte känns rättvist. Men tyvärr ligger sanningen där för mig.

Sidokaraktärerna som fyller ut resten av filmen är inte så minnesvärda. Jag förstår vad Maria Blom försöker göra här. Hon skapar denna lilla by där alla känner alla. Samt ger dem ”hipster” kläder och låter de överregera på många saker. Just för att skapa ”quirky” karaktärer. Men de blir inte så ihågkomna, om all deras personlighet består av ”quirky”. Även inredningen i husen påminner mycket om att ge filmen en unik stil.

Men den som stjäl showen är apan. Som för övrigt är det bästa med filmen. Jag älskar apor, tycker de är några av de bästa djuren som finns. Effekterna på apan i filmen är väldigt bra. Det känns dock aldrig trovärdigt på grund av ögonen. Men där är filmen ganska så smart, för som sagt. Apan spelar en centralroll i något som händer filmen i ett tidigt skede. Där ögonen sedan spelar en speciell roll. Så jag känner att de redan visste vad de gjorde där. Men jag erkänner. Det är smått kul att se apan hoppa rundor och skrika och agera mot saker. Jag är svag för apor, så det krävs inte mycket för en ”apfilm” att vinna mig över med dess apa.

Jag är osäker om det är 100% datagjort. Eller motion-capture. För när eftertexterna rullade så stod det ”Monky” som karaktär och en person efteråt. Så det kan mycket väl varit motion-capture. Vilket jag i sådana fall är mer imponerad över att ett litet land som Sverige. Lyckas hantera sådana typer av effekter och få något bra utav det.

I sin helhet är Monky en film som lovar en sak. Men är något helt annat egentligen. Men det betyder inte att det är dåligt direkt. Faktum är så tycker jag att den tar en intressant och seriös riktning. Som jag tror kan vara en bra moral och lärdom för barn, även vuxna för den delen. Men när den marknadsför sig själv som en knasig äventyrlig familjefilm. Kommer denna delen som en överraskning för en. Det är ingen dålig väg och ta, och jag uppskattar när barnfilmer vågar visa barn mer än bara glädje. Däremot blir utförandet ganska så klyschigt, och blir en stor del av filmens nedfall. Man vet vart stora delar av filmen är på väg. Även humorn kan variera. Ibland är den bara rent ut sagt tramsig, även för barnstandard. Skådespelarna är även de varierande. Och Maria Blom försöker ge filmen en egen stil med miljöerna, scenografin och ”quirky” karaktärer. Det lyckas sådär. Jag är inte besviken. Men jag känner att filmen inte har så mycket att ge förutom en datagjord apa som stjäl showen. En hyfsad film som kommer gå hem hos familjen (mer barn).

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (5 röster, genomsnitt: 5,00 av 5)