Klassiker: Monsters, Inc.

Titel Monsters, Inc. (2001)
Regi , ,
Längd 92min

Varifrån kommer de monster som gömmer sig i din garderob? Från företaget Monsters Inc i staden Monstropolis så klart! Staden drivs av en konstig energi, nämligen av barnskrik från människovärlden. Det är monstrens uppgift att skrämma barnen och ju mer de skriker desto bättre! Av monstren är det den store, godhjärtade och hårige Sulley och hans bäste vän, den klotrunde, gröne och enögde Mike som är det bästa skrämmarteamet. Men den elake och listige kameleonten Randall drar sig inte för att bryta mot reglerna, för han vill bli bäst. En dag lyckas en liten flicka från människorvärlden av misstag smita med Sulley till monstervärlden. Eftersom barn anses giftiga och totalt livsfarliga är detta en katastrof! Sulley och Mike blir livrädda för fl ickan och måste snabbt tillbaka innan någon upptäcker dem - särskilt inte Randall! Men det visar sig svårare än de trott....

Samtidigt som Disney skickade ut den nya Monsters filmen så passade man på att släppa den första filmen på Blu-ray för att symboliskt knyta ihop säcken. När jag sätter mig ner och recenserar filmer som jag har sätt tidigare och speciellt såna som jag såg som ”liten” så försöker jag alltid att se hur mycket jag kommer ihåg innan, oavsett hur bra eller dålig en film är och oavsett hur mycket man tror att man kommer ihåg från en film så är det alltid något som man upptäcker ”på nytt”.

Personligen så tycker jag att det är bra men långt ifrån Pixars allra bästa verk. En annan sak som jag alltid försöker med filmer som jag såg som barn och sen får chansen att se dom igen är att se dem i sitt originalspråk då det allt som oftast finns skämt som kan vara rent omöjliga att översätta så att det inte avviker allt för mycket men samtidigt är roligt.

Själva idén om monster som är rädda för människor och speciellt små barn är rolig i sig och lägger man till en lite edge:ig och nervös typ som Mike så har en stundtals underbart rolig karaktär.

© Disney/Pixar