Mordet på Orientexpressen

Titel Mordet på Orientexpressen (Murder on the Orient Express) (2017)
Skådespelare , , , , , , ,
Längd 114min

Från den bästsäljande boken av mordgåtornas drottning Agatha Christie kommer nu MORDET PÅ ORIENTEXPRESSEN. Vad som börjar som en extravagant tågresa genom Europa utvecklas snabbt till ett av de mest spännande mysterier som någonsin berättats. För en av tågets passagerare ska resan bli den allra sista, och alla övriga medresenärer är misstänkta. Tiden är knapp och en man måste lösa pusslet innan mördaren slår till igen. Kenneth Branagh regisserar samt spelar själv med i denna stjärnbeströdda ensemble där vi också ser bland andra Penelope Cruz, Johnny Depp, Daisy Ridley och Michelle Pfeiffer.

Där finns mycket att beundra och uppskatta med Kenneth Branagh’s Mordet på Orientexpressen. Baserad på den klassiska novellen av Agatha Christie med samma namn. Där finns även en äldre version från 1974, där Albert Finney spelar detektiven Hercule Poirot. Detta är en modern uppdatering av den filmen, fast håller sig till dess rötter. Vilket gör att man också kan se det som en tillbakablick film. Som påminner mycket om de gamla mysterium filmerna. Där finns många scener som påminner och liknar originalet. Samtidigt som Kenneth Branagh tillför tillräckligt med nya scener. För att kunna stå på egna ben.

Grundhandlingen är densamma. Ett mord inträffar på tåget, och Poirot ska lösa gåtan, och vem av dem som är den skyldige. Känner man inte till historien, eller originalslutet. Så kommer jag inte nämna det här. Då det ändå ska bli spännande, för de som inte känner till slutet. Men det är väldigt efterliknat och har inga större överraskningar på den fronten. Dock kan jag tycka hur de visar hur mordet gick till var snyggare gjort i originalet, än här. Däremot när de först bevittnar den döda kroppen, är det betydligt snyggare gjort här. Ett intressant val av kameravinkel som fungerade.

En av de stora nackdelarna med filmen dock är att många av karaktärerna inte får utfyllnad. Vilket oftast är ett problem med dessa typer av filmer. När det är en ”ensemble cast” så blir det svårt att utveckla karaktärerna. Vilket gör att man istället ser kändisarna, än själva karaktärerna. Men det gör också att man har lite svårt att placera dem. Samt att man ibland undrar man vad motivet bakom karaktärernas agerande, eller handlingar. Så man fick aldrig lära känna karaktärerna riktigt, mer än deras roll i mysteriet.

Skådespelarna lyckas dock göra trovärdiga insatser. Den som sticker ut mest och är mest utvecklad är nog Michelle Pfeiffer’s karaktär. Hon är också en av de mer intressanta personerna i filmen. Josh Gad gick inte en på nerverna heller. Det är mer att dessa elitskådespelarna supportar varandra. Medan manuset inte stärker deras karaktär, mer än att ha de som pusselbitar för detektiven i mordgåtan.

Kenneth Branagh som Hercule Poirot är dock otroligt bra. Vet inte om jag vågar säga det, men mycket troligt gör han det bättre än Albert Finney. Om inget annat så är de lika bra. Han gjorde ett smart drag att placera sig själv i huvudrollen, samt regissera. Något han gjorde i Hamlet. En av de bättre Shakespeare adaptionerna där ute (den förlängda versionen)! Även hans registil är bra hanterad. Där är många snygga scener. Där en del dataeffekter ligger bakom. Men han använder sig av kameran på ett effektivt sätt. Där är många snygga kameravinklar, som tillför mycket till filmens stil.

Dataeffekterna kan dock variera från bra till mindre bra. Eftersom jag såg den i 70m, kändes det lite udda att se dataeffekter projekterade i det formatet. Scenen som stack ut mest är när lavinen med snö ramlar ner framför tåget, och stoppar det. Vilket är en nyckelscen för filmen. För om tåget står stilla och kan inte åka. Har Poirot en tidspress att försöka lösa mordet, innan tåget är löst, och kan åka. Men sättet det blir lavin på var väldigt tramsigt. Då man ser en blixt slå ner på ett berg, där snön sen åker ner mot tågrälsen. Det såg ut som ett klipp från ett spel, och stack ut väldigt mycket gentemot filmens stuk.

Till slut måste jag nämna slutet. Jag kommer inte gå in på detaljer, eller säga hur de slutar. Men de gjorde en sak som jag tyckte kändes var lite onödig. Och var lite som en blink i kameran åt tittaren. Jag förstod referensen, men tyckte den var väldigt onödig och kunde skrapats helt och hållet. Filmen håller även dess originalslut så som filmen har det, och boken. Ska dock tillägga att jag inte läst boken. Men eftersom båda filmerna slutar med samma resultat då måste det också vara resultatet i boken.

I sin helhet är Mordet på Orientexpressen en underhållande film man kan ha väldigt skoj med under dess speltid. Den levererar det den ska leverera, och lite smått och gott vid varje hörn som ett plus. Vad jag gillade mest var stuket Kenneth Branagh var ute efter. Trots att han gör en modern tappning på det, så behåller han ändå det klassiska. Vilket gör att filmen känns som en tillbakablick åt äldre mysterium filmer. Även kameravinklarna gillade jag skarpt. Dessutom gör Kenneth Branagh en stark insats som Hercule Poirot, som är minst lika bra som Albert Finney i originalet. Filmen har många scener som påminner om originalet. Men ändå tillräckligt med nya saker, för att vara sin egna adaption. Filmen lider dock att sidokaraktärerna blir mer som pusselbitar och objekt. Än att vi som tittare får lära känna dem. De som räddar dem är elitskådespelarna som gör bra insatser. Vilket gör att man har svårt att placera karaktärerna ibland. Även vissa effekter tog mig ur filmen, främst för de inte gick ihop med 70mm formatet. Jag är dock nöjd med filmen, och hade en god tid under dess visning. Den är helt klart värd en titt. För de som inte känner till historien, tror jag slutet kan komma lite som en överraskning.