Mother!

Titel Mother! (2017)
Längd 121min

Ett pars förhållande testas till dess yttersta gräns då oinbjudna gäster anländer till deras hem och avbryter deras lugna tillvaro. Denna psykologiska thriller om kärlek, tillit och uppoffring är skriven och regisserad av Darren Aronofsky (Black Swan, Requiem for a Dream), och i rollerna ser vi bland andra Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris och Michelle Pfeiffer.

Om det är en regissör jag alltid ser fram emot vad de gör härnäst är det Darren Aronofsky. Vare sig jag gillar hans filmer, eller ej. Så beundrar jag alltid vad hans sinne kommer göra. Han har gjort fantastiska filmer i sin katalog. Requiem for a Dream, Pi, The Wrestler och min personliga favorit Black Swan. Däremot har han även gjort The Fountain och Noah, två filmer som inte alls föll mig i smaken. Nu kommer hans senaste Mother!, som tyvärr hamnar mer åt den sistnämnda kategorin. Jag gillar den mer än de två. Men jag har fortfarande lite problem med filmen som jag inte riktigt kan undgå.

Jag ska medge att detta är en originell idé, och är mer av en artistisk film än vad trailern säljer den till att vara. Denna filmen marknadsförs på helt fel sätt, och jag visste detta om innan jag gick in och såg den. Allt du behöver veta som filmnörd är att Darren Aronofsky har gjort den, och det kommer vara annorlunda. Men den generella publiken kan jag förstå går in och förväntar sig något annat. Där var till och med personer som gick ut ur biografen och var sura och inte alls glada över vad filmen var, och inte alls som de trodde. Då den blir marknadsförd som en psykologisk skräckfilm. Det är psykologisk, men som en ren skräckfilm? Knappast.

Jag kan inte gå in i allt för mycket prat om själva handlingen, då mycket av det innehåller spoilers. Faktum är så bör man gå in vetandes ingenting om filmen. Men man kan få ett ungefär hum över vad allting är i ett tidigt stadium av filmen. Början kan vara en hjälp till detta. Men det är också här Darren Aronofskys egna vansinne kickar in, och man börjar ifrågasätta om det är geni eller bara pretentiöst. Jag vill luta mig lite mer åt pretentiöst hållet.

Mycket av regin består också av många närbilder på skådespelarna, och man får aldrig en riktig känsla av en filmisk känsla. Jag satt och undra ibland varför detta inte var en teaterföreställning egentligen. Jag tror i detta fallet, det hade varit till filmens fördel faktiskt.

Skådespelarna sköter sig dock bra, och vi får bra insatser från allihop. Jennifer Lawrence ger faktiskt en trovärdig insats här, efter att ha visat sig vara något omotiverad i hennes senaste filmer. Också kul att se Michelle Pfeiffer på vita duken efter några år. Hon lär dyka upp igen senare i november när ett mord på ett tåg ska lösas.

I sin helhet är Mother! en film som inte är dålig, men jag vet inte om det är något jag lär se om i mitt liv. Jag antar jag uppskattar den mer än vad den försöker berätta. Den generella publiken lär hata den, den saken är säker, medan kritiker lär vara mer på gilla-tåget. Jag kan inte djupdyka inom handlingen och betydelsen för allting då det innebär spoilers, vilket jag inte tänker gå in på. Men om man är extra vaksam, så lär det inte vara allt för svårt att lista ut meningen, vad allting betyder och innehåller. Jag kommer vara lite generös med betyget, då den svajar mellan tvåan och trean. I slutändan känner jag att det ändå är en originell idé, och cred åt herr Aronofsky som skrev manuset på 5 dagar, och lyckades få finansiering för att berätta sin egna vision. Sådant kan jag uppskatta, även ifall filmen i det stora hela kanske inte riktigt var för mig.