Mr. Nice

Titel Mr. Nice
Längd 121min

Han var Englands mest jagade man. Han har avtjänat sju år i USA:s tuffaste fängelse. Du kommer att gilla honom. Han är Mr Nice. Howard Marks ambition tog honom från den slitna småstaden till Oxford, där han inte bara blev introducerad till högre studier utan även till marijuana. Han nöjde sig inte med att uppleva det egna ruset, utan såg den kommersiella potentialen, och snart har han inlett sin smugglarkarriär och dess möjligheter till rikedom. Han börjar ordna smugglingar från Pakistan och snart har han en jätte business över hela världen med 25 företag, 43 alias, 89 telefonlinjer. Inblandad i Maffian, CIA, IRA och MI6. Girigheten driver honom dock för långt och snart riskerar Marks såväl sin frihet som sina närmastes säkerhet.Han var Englands mest jagade man. Han har avtjänat sju år i USA:s tuffaste fängelse.

Rent impulsivt så känns en film där Rhys Ifans spelar en Knarklangare som ett ganska säkert kort. I en av hans genombrotts filmer ”Notting Hill” så spelar den lite speciella ”Spike” och det är antagligen bara en sån skådespelare som klarar av att spela en den roll som han gör i ”Mr. Nice”.

Filmen börjar i svartvit och man får känslan av ett deprimerande England som sköljer in över en, och man bygger upp en förståelse för den tuffa period som filmen tar upp och berättar. Filmen handlar om Howard Marks, ett geni som genom toppbetyg slutligen hamnar på Oxford. Väl inne på Oxford får han inte bara de allmänna kunskaperna som lärs ut, utan han blir introducerad till marijuanans underbara värld, men snabbt så blir han införstådd med riskerna som den medför.

Som allt i här i livet så finns det både en framsida och tyvärr en baksida, vilket Howard snart bittert får erfara. Filmen känns en aning seg och senig men för den delen så är det ingen katastrof att titta på. Sammanfattningsvis är det en okej film, som har sina nergångar men samtidigt är stundvis väldigt intressant.