Klassiker: Mulan

Titel Mulan (1998)
Längd 88min

Mulan är en ung och modig flicka som inte riktigt passar in i det traditionsbundna kinesiska samhället. När hennes åldrande far blir inkallad att försvara kejsardömet mot de invaderande hunnerna fattar hon ett beslut. Hon klär ut sig tll man och tar sin fars plats i kejsarens armé. Där tränar hon med en festlig grupp krigare ledda av kapten Shang. Med sig har hon den komiske och beskyddande draken Mushu och den lilla lyckosyrsan Cri-Kee. Men Mulan kommer att behöva mer än Mushus vassa tunga och tokiga påhitt för att bekämpa hunnernas skoningslöse ledare Shan-Yu. Bara genom att följa sitt hjärta kan Mulan bli en skicklig krigare, ge sitt land en seger och sin familj en välförtjänt heder.

Året var 1998 och filmen Titanic hade tagit hem hela 11 statyetter på Oscarsgalan, Fucking Åmål gjorde succé på de svenska biograferna och Disney presenterar sin 36:e Disneyklassiker, nämligen Mulan. Och själv var jag blott 10 år gammal och som idag så såg jag fram emot att se den nya Disneyfilmen och vilken film det var! Jag har sedan så länge jag kan minnas alltid haft en viss förkärlek till den asiatiska kulturen och så kommer Disney och serverar en film som utspelar sig i Kina min lycka var total!

I dag så måste jag ärligt erkänna att jag för stunden blir 10 år på nytt och jag känner en förväntan som jag känns skrämmande lik den jag hade för 16 år sedan. Idag så känns filmen tyvärr en aningens kort mot det man normalt är van vid. Jag vet inte om det var en ekonomisk fråga som gjorde att de flesta Disneyfilmer hade en speltid på cirka 90 minuter förr eller om det helt enkelt handlar om att barn helt enkelt blir uttråkade om en film är ”för” lång.

Då Disney har släppt ett gäng av de klassiker som jag växte upp på nytt så vet jag av mig att det kan vara lite roligt att försöka komma ihåg vad som händer i filmen, om det är en extra roliga scen någonstans eller kanske en väldigt trallvänlig sång i filmen. Och i detta fall så vill jag minnas att det fanns åtminstone tre låtar som utav någon anledning etsats sig fast i hjärnan och idag så tycker jag mig att dom får en helt annan dimension än vad de hade tidigare.

Ytterligare en rolig sak med få dessa klassiker serverade på DVD eller Blu-ray att med de nya (jämfört med VHS som gällde när filmen släpptes för första gången) digitala formaten så ges man möjligheten att se dessa mästerverk med originaldubbningen vilket brukar vara en aningens bättre än det svenska och så även i detta fall. För oss Sci-Fi entusiaster så finns till exempel George Takei i röstensemblen, dock så är nog Eddie Murphy den största behållningen med den engelska dubbningen och hans underbara tolkningen av draken Mushu.

För att summera det hela så var det ett trevligt återbesök, trots att minnet kanske hade ställt filmen i bättre dagar än vad som var fallet, dock så är det en ljuvligt återseende och som vanligt så levererar Disney en tänkvärd sensmoral i filmen som än idag känns aktuell och som fortfarande behöver belysas även om det idag borde vara en självklarhet.