Muppets Most Wanted

Titel Muppets Most Wanted (2014)
Längd 103min

Två grodor! En gris! Intriger! Musik! Kaos! Muppar! Det blir ett äventyr för hela familjen när Kermit, Miss Piggy och de andra Mupparna ger sig ut på världsturné. Men som vanligt väntar kaos, och det dröjer inte länge förrän Kermit sitter i fängelse och en kriminell dubbelgångare har tagit hans plats på turnén! Kommer Kermit lyckas fly och ställa allt till rätta? Muppets Most Wanted bjuder på många skratt, ny musik och massor av kända gästskådespelare!

Jag har gillat Mupparna så länge jag kan minnas. Det går nästan inte att misslyckas med den grund till Mupparna som Jim Henson skapade. Den första filmen i nyproduktionen var en riktigt bra film och det var nog mycket tack vare ett riktigt Mupparna-fan i Jason Segel som var med som co-writer. Han fångade känslan som Jim Henson ville ge Mupparna. Tyvärr så är det nog det som denna uppföljare saknar.

Mupparna Most Wanted tar med en på lite av en ny dimension av Mupparna. Man bjuds på ett par riktiga Mupparna-stunder och musik-numren finns där. Det som skiljer sig är att man försöker sig på modern popkultur varvat med en hel del CGI animering, något som inte känns helt rätt. Inte minst för att detta inte är skapat med den rätta känslan och saknar en tillräckligt välskriven handling.

Kritiken till trots så är det ändå en Mupparna-film som står sig skapligt bra. Man faller inte igenom helt och dom typiska Mupparna-stunderna finns där. Det är dessutom alltid roligt att se alla kända personer som gör sina ”walk on’s ” och bjuder på sig själva. Om det var något Ricky Gervais skulle vara i en Mupparna-film så är det nog just en ”Badguy”.

© 2014 Disney

Mattias Tengblad

Jag är inte bara kaffedrickare, jag är webbutvecklare också. Tittar gärna och ofta på film, för det mesta tillsammans med mina lurviga vänner (katter). Är vad man kanske skulle kalla MrFilms "tekniker". Läs mer om och med Mattias Tengblad på MrFim →