My Little Pony: The Movie

Titel My Little Pony: The Movie (2017)
Genre ///
Längd 99min

Äntligen kommer filmen med de omåttligt populära hästarna till biograferna! När en mörk kraft hotar Ponyville och Mane 6 tvingas ut på en resa till utkanten av Equestra för att rädda sitt älskade hem. Under resans gång träffar de på nya vänner och ställs mot farliga prövningar. Artisten Sia gör en av rösterna i originalversionen och kommer också att skriva musik till filmen.

Jag har inte sett någonting utav serien. Verken den gamla eller nya. Så för mig är detta outforskade territorium. Trots att jag känner till fenomenet ”brony”. Jag har en vän som är det till exempel, men kanske inte den överdrivningsgrad man tänker sig. Så förvänta er inte att jag jämför med avsnitt, eller hur filmen rankar sig gentemot serien. Eller om det ens är en fortsättning på något specifikt avsnitt i serien. För det har jag ingen som helst koll på. Jag såg filmen, och det är det. Jag har inga planer att se serien heller, då filmen inte direkt lämna något större sug efter det. Men jag ska säga detta om filmen. Den var inte dålig, vilket jag kanske befarade. Den är inte bra. Men långt ifrån det sämsta jag sett från 2017. Faktum är så hade jag en underhållande tid, med min vän jag såg den med. Det var nog också lite av hela scenariot, att vi ovetandes personer sitter på en biograf och kollar på My Little Pony: The Movie.

Filmen följer en ganska så vanlig story, som man är van att se i dessa typer av barnfilmer. Faktum är så lånar filmen väldigt mycket från Star Wars episode 4. Jag har svårt att sitta här och bli förbannad eller sur på den. För det känns bara fel, dessutom gav den aldrig mig några sådana känslor under filmens gång. Faktum är så skrattade jag ändå ett par gånger under filmens gång. När det var meningen att skratta också. Men jag kan inte direkt påstå att det är skrattfesten. Men några av barnen som såg den i biografen verkade ändå nöjda när filmen var slut. Jag är dock lite förvånad över vissa skämt som lyckades ta sig in, då vissa var vuxenskämt. Samt en karaktär säger ”fan”. (Jag såg den svensk dubbade versionen).

Jag ska även förvarna att filmen även är en musikal. Något den inte annonserar sig själv att vara. Låtarna på engelska måste ha låtit bättre, för låtarna i den dubbade var ingen hit. De sjunger mestadels om saker man bör vara, och upprepar detta i låten flera gånger. Där är en låten till exempel där refrängen är ”du måste vara asgrym”. Också sjunger dem det fyra gånger på raken, med en sisådär musik ton i bakgrunden. Den enda låten de inte dubbar är Sia låten i slutet. Vilket är ganska så väntat.

Så för en första tittare hur var karaktärerna? Ja de var olika ponnys med olika saker. Fast jag är inte säker på om de hade några unika krafter var för sig, eller om det bara var prinsessan. De har olika design dock för att särskilja dem åt. Men gud bevars om jag kan nämna deras namn nu i efterhand. Men jag fick en liten förkärlek för den rosa ponnyn, som betedde sig helt galen. Ena sekund hyper glad, andra ovetandes om vad deras uppdrag är. Det kändes som en Jack Torrance från The Shining ponny, fast mer självmordsbenägen. Det var en av höjdpunkterna i filmen. Samt den karaktär jag gillade mest. Pinkie Pie tror jag den heter. Skurken var okej hon med. Hon hade ett motiv i alla fall, vilket är mer än jag kan säga till många andra skurkar från filmer detta året (*host The Emoji Movie host*). Men Snökungen var ganska så bortglömd, och vad han skulle göra med en stav som kan ändra från dag till natt vet jag inte. För staven visade inte mycket mer kraft än att han kunde ändra på dygnstiderna. Oj så läskigt och mäktigt…

Animationen är också hyfsad. Jag är glad om något att se en 2D animerad film i tecknad form på bio. Även ifall det var denna typen av film, så är jag ändå glad att det inte är helt dött ut. Enligt IMDb ska detta bara vara den tredje amerikanska filmen i detta format sedan 2010. Efter Nalle Puh från 2011 och SvampBob Fyrkant: Äventyr på torra land från 2015. Två av tre är baserade på en serie. För småbarn är även äventyret ändå helt okej det med. Som sagt den lånar en hel del från andra filmer, men det funkar för de små. Det är minst lika mycket som i de tecknade filmer man såg som barn själv ändå så. Faktum är så på sina ställen, är filmen självmedveten om sig själv. Så det blir lite svårt att kritisera där med. Vilket även kan uppskattas.

I sin helhet vet jag inte hur fansen kommer tycka om filmen. Då jag inte vet hur den är gentemot serien. Jag kan i vart fall säga som en icke-fan av serien. Att filmen inte är svår att följa om man inte är insatt i My Little Pony, man förstår allt relativt bra faktiskt. Så jag tror denna är lite fristående från serien. Jag personligen är ju dock inte rätt publik för detta, och jag medger att jag heller inte blev sugen att se serien efter filmen. Men jag var aldrig uttråkad under filmens gång. Där är tillräckligt med äventyr och glada färger att underhålla ert barn om det nu bara är en vanlig barnfilm ni lär behöva se. Animationen hyfsad, och karaktärerna även ifall jag inte minns namnen fann jag ändå nöje i vissa av dem. Däremot vet jag inte vad den gula ponnyn gör, då hon inte gjorde skvatt i filmen. Jag låter relativit positiv, men jag försöker även se det från ett barns synvinkel. Den fungerar på den fronten då. Trots ett par goda skratt och en underhållande tid med min vän på biografen. Är detta ingenting för mig.