Natt på museet: Gravkammarens hemlighet

Titel Natt på museet: Gravkammarens hemlighet (Night at the Museum: Secret of the Tomb) (2014)
Längd 98min

Under en ny utställning på Naturhistoriska museet i New York upptäcker nattvakten Larry att den antika guldtavla som ger museets föremål liv plötsligt börjar rosta. För att förhindra att magin för alltid försvinner tvingas Larry resa till London. Han samlar sina historiska vänner en sista gång och ger sig iväg på ett äventyr de sent ska glömma...

Det är inte utan vemod som jag laddar in filmen och trycker på Play, detta är ju trots allt en av de sista filmer som Robin Williams hann slutföra innan hans tragiska bortgång i fjol. Och varje sig jag vill eller ej så ligger det och påminner i bakgrunden under tiden som man tittar på filmen, vilket dessvärre dessutom drar ner hela känslan, tyvärr. Dock så ska man inte skylla de filmens mindre kvalitativa egenskaper på just det, då filmen verkligen känns som en regelrätt ”film-trea”. Visst vill jag se vad som händer med Teddy, Larry, Dexter och gänget men det är precis så intetsägande att en vanlig Svensson utan några som helst problem kan invänta tills dess att filmen går på någon de dussintals TV-kanaler som trängs i etern.

Bland det positiva är att för de flesta skådespelarna så är detta den tredje gången som de spelar sina respektive karaktärer vilket gör att om det fanns något som eventuellt inte klaffade helt till hundra så är detta borta nu, en annan trevlig aspekt med detta är att man får se små sidohistorier utspelas som inte direkt handlar om själva huvudberättelsen men som ändå finns där och ger support åt hela berättelsen. Intressant är att man har tagit pushat gränserna en aning vilket har gjort att man har tagit in nya karaktärer men även tagit in/gjort rum för cameos/gästinhopp som faktiskt tillhör en filmens få höjdpunkter.

I efterhand så är det absolut en trevlig liten berättelse och det känns ändå som att slutet ändå på något sätt passar nu när det har sagts att inga fler filmer kommer att produceras i den här serien, nu när både Robin Williams men även Mickey Rooney har stämplat ut för sista gången. Det känns fint och värdigt och det hela höjer faktiskt filmen men även filmserien ett pinnhål då man faktiskt bevisar att ibland så är det inte bara pengar som betyder något, utan ibland så måste man helt enkelt ta det ”rätta” beslutet.