Need for Speed

Titel Need for Speed (2014)
Längd 132min

Tobey har precis kommit ut ur fängelset. Trots det bestämmer har sig för att vara med i ett cross country race. Han vill hämnas sin före detta affärspartner, som satte dit honom. Men det är också hans gamla partner som har planlagt racet och som sätter ett pris på Tobeys huvud så fort tävlingen startar.

Det är sedan länge inskrivet att nästintill varje försök av att göra filmer baserade på tv-spel, allt som oftast inte brukar genererar något än på sin höjd en skamfläck på de som var involverade i produktionen och deras CV. Men trots det så bara måste man se om det fortfarande stämmer och eftersom Need for Speed serien har varit en av mina favorit racing-spel, så tog nyfikenheten över och jag var helt enkelt tvungen att se hur Need for Speed gjorde sig som film.

Och jag måste säga att filmen klara sig, kanske inte riktigt så att det finns en risk att filmen blir nominerad till bästa film, men helt klart sevärd. En av mina misstankar var att filmen skulle passa ypperligt som en så kallad söndagsfilm, vilket den också gör, den har story som encellig organism kan räkna ut, med få överraskningar rent storymässigt, men samtidigt så bjuder den på action utan dess like och det hela känns som en riktigt skön slappar film, som jag misstänker kommer att dugga gott och väl åt de som var kungen på det lokala etablissemanget kvällen innan.

Något som jag personligen finner trevligt är utbudet av bilar som man använde sig av i filmen, i andra filmer som har fokus på snabba bilar och racing så har det allt som oftast varit amerikanska muskler eller japanska chip-bilar som fokusen har legat på. Men nu får man istället se europeiska bilar, till och med en svensk superbil är med och har en stor roll i filmen och det tillsammans med helt klart godkända actionscener och specialeffekter, gör att filmen får ett ”godkänt” i betyg.

© 2014 DREAMWORKS II DISTRIBUTION CO., LLC NEED FOR SPEED™ AND LOGO ARE TRADEMARKS OF EA