Nicke Nyfiken 3 – Tillbaka till djungeln

Titel Nicke Nyfiken 3 – Tillbaka till djungeln (Curious George 3: Back to the Jungle) (2015)
Längd 81min

Svinga dig in i ditt livs äventyr tillsammans med allas vår favoritapa i den nya filmen NICKE NYFIKEN 3 – TILLBAKA TILL DJUNGELN. Denna gång ger sig Nicke ut på ett viktigt rymduppdrag, men efter lite misslyckade apkonster kraschar han istället i Afrika. Medan Mannen med den gula hatten söker efter honom ger sig Nicke ut på upptäcksjakt i djungeln och skaffar sig ett gäng nya vänner på vägen. När de två bästa vännerna äntligen återförenats ger de sig ut på ett nytt, oförglömligt äventyr tillsammans med sina nya vänner.

Den lilla apan Nicke Nyfiken, som klättrade på telefonledningar och flög med ballonger i en av mina absoluta favoritböcker som barn, ska ut på äventyr igen. Den här gången måste han rädda Centralafrikas djungler från översvämning, genom att hämta hem en trasig komponent i en dammkontrollerande satellit. Men på vägen tillbaka från rymden går något fel, så Nicke kraschlandar och går vilse i djungeln, där han stöter på allsköns nya djurvänner.

I sitt ursprungsland USA släpptes denna film, precis som sin föregångare ”Nicke Nyfiken 2: Apa på Rymmen!”, direkt på dvd. Det är tydligt att det är detta format filmen är gjord för, krasst sett håller den helt enkelt inte för en bioduk. Visst är själva Nicke genomarbetad för det mesta, men allt som är lite utanför fokus är slarvigt och halvhjärtat animerat. Det går an på en tv-skärm, men på bio, där allt är så mycket större och publiken dessutom har betydligt högre krav, är det inte lika lätt att komma undan med hafsjobb.

Hafsigheten återfinns även i filmens musik. Den första Nicke Nyfiken-filmen (från 2006) kryddades med välskrivna låtar av bland andra Jack Johnson, och filmens soundtrack bidrog till filmens popularitet. Nicke Nyfiken 3 är också fylld med sporadiskt trallande, men den här gången är det snarare en svaghet än styrka. Låtarna är vattniga och bleka, och ljuset har knappt tänts i salongen innan jag glömt dem allihop. Alla animerade filmer behöver inte innehålla en egen ”Let It Go”, men är musiken inte ett dugg minnesvärd är det lätt att den blir störande istället. Så är fallet här.

När man recenserar en barnfilm måste man förstås komma ihåg vem det är filmen riktar sig till, och bedöma efter det. Jag förstår ju såklart att jag inte tillhör målgruppen, men jag undrar den här gången vem som egentligen gör det? För de allra minsta är jag övertygad att filmen känns alldeles för lång och överdrivet krånglig, och är man ett par år äldre är den nog mest ospännande. Visst finns här trevliga budskap om att barn ibland vet bättre än vuxna och att alla mår bra av vänskap, och visst är Nicke lika charmig idag som han var redan i böckerna från 40-talet, men det räcker inte. Jag är inte säker på att den här filmen har någon publik som kommer fastna för den. Särskilt inte på bio.