Klassiker: Night of the Demon

Titel Night of the Demon (1980)
Längd 92min

Professor Nugent and his students try to track down Bigfoot, but end up uncovering something more sinister at work.

Vad sägs som lite Bigfoot action, i en lågbudget videofilm. Detta är en film när videofilmerna började ta fart rejält på 80-talet. Ni vet de där skräckfilmerna med mycket naket och blod i sig. Den typen av filmer som Studio S gjorde debatt om. Night of Demon ger då det man vill ha. Naket, blod och en aggressiv Bigfoot som går omkring dödar folk random. Det är en perfekt popcorn rulle för alla Bigfoot älskare. Den tar sig inte själv på allt för stort allvar heller. Vilket är positivt.

Filmen kan dock ha lite svårt med att ha en officiell handling. Mer eller mindre är det en lärare med några studenter som beger sig ut i vildmarken för att hitta Bigfoot. Men under vägens gång händer olika saker, som mer eller mindre inte har något med någonting att göra. Visst allt kopplas till Bigfoot, men det är inte många avslut på karaktärer som dyker upp. De är med, och försvinner sen. För att sedan ha våra huvudpersoner går vidare till nästa ställe. Emellanåt slängs lite klipp in där Bigfoot dödar personer. Dessa scenerna syns i form av en flashback.

Vad som sticker ut mest är mordscenerna. Jag älskar hur Bigfoot beter sig som en riktig seriemördare. Han kan knyta rep, använder yxa. Han tar till och med två scouttjejer som bär två knivar, och låter de hugga varandra. Detta är en av de mer komiska dödsscenerna, för hur överdriven den är. Men det är dessa scenerna som är filmens höjdpunkt. Inte människorna som bara pratar en massa struntprat. I den benämningen är den lite lik Laserblast. Skillnaden är dock att denna har en bättre uttfyllnad, då där är en mening med karaktärerna. De har ett syfte. Att hitta Bigfoot. Medan i Laserblast så tillför utfyllnadsscenerna ingenting till handlingen.

Jag känner obligatorisk att nämna scenen där Bigfoot våldtar en 15-årig tjej. Där tjejen senare föder Bigfoots barn, där hennes far senare dödar bebisen. Detta resulterar i att dottern bränner hennes far inomhus till döds. Just det hon blir slagen och misshandlad av hennes egna far innan hon blir våldtagen. Jag vet inte vad jag ska säga om detta, mer än att det inte riktigt har någon poäng i handlingen. Den enda scenen jag känner mig lite obekväm att titta på, trots att jag vet hela filmen är ”trash”. Men ja… Äckligt.

I sin helhet är Night of the Demon vad man vill ha från en mördar Bigfoot film. Den har naket, blod, effekter som den vågar visa. Visst är handlingen lite överallt, men syftet finns kvar där. Huvudkaraktärerna är inte intressanta, men det brukar det vara i Bigfoot filmer. Filmen finns bara tillgänglig i halvdålig kopia rippad från VHS. Men det tillför bara känslan på denna typen av film. För att se en galen Bigfoot gå på en rampage och döda en massa random folk. Är detta filmen för er.