Noah

Titel Noah (2014)
Genre ///
Längd 138min

Gud har bestämt sig för att ödelägga världen och förgöra alla varelser på den. Men en rättfärdig man, Noah, får i uppdrag att rädda en utvald skara som ska befolka jorden på nytt. När syndafloden närmar sig blir tiden knapp att bygga en jättelik ark som ska rymma överlevarna.

Så fort det annonserades att bibeln skulle stå som förlaga till en film, så var det som att peta på en stor bikupa med en pinne, eller vänta!? Nej det var mer som att våldföra sig mot den där stackars kupan med pinnen som att det var en piñata, speciellt när det kom fram ett mannen, geniet och mästaren Darren Aronofsky skulle regissera hela kalaset. Att det sedan skulle vara Russell Crowe som skulle axla rollen som Noah, ja då blev åtminstone jag en aningens orolig. Visst så är ”Black Swan” kanske en av de absolut bästa filmer jag sett men trots det så känns det som ett oerhört osäkert kort att spela när man gör en film baserad på en biblisk händelse.

Även fast jag verkligen vill gilla den här filmen (mycket på grund av Crowe) så går det helt enkelt inte hela tiden, visst så får man se glimtar av skådespelarinsatser som verkligen är där de bör och även ibland mer där till men det räcker inte, speciellt när det blir mer överhängande att inte riktigt följer original förlagan (visserligen så har jag inte helt koll på min bibel, det ska ärligt erkännas och visst måste acceptera en viss del av konstnärlig frihet, men i det här fallet så blir det bara skit av allt ihop. Jag vill verkligen tycka att det är coolt att göra en episk film baserad på bibeln, jag vill ensemblen men det mesta faller tyvärr platt, det enda som verkligen är en trevlig överraskning är Emma Watson och hennes prestation som Ila, men det tillsammans med en alltid lika sympatisk och högst proffsig Crowe räddar tyvärr inte Arken.