Office Christmas Party

Titel Office Christmas Party (2016)
Längd 105min

När hans stränga syster till VD hotar att lägga ner hans avdelning, ställer avdelningschefen till med en episk julfest för att säkra en ny kund som kan rädda deras jobb. Som många julfester dock, så går festen helt överstyr…

Ett ord att beskriva denna festen. Löjlig. Komedifilmer brukar ha en tendens att överdriva saker. Detta är inget undantag. Office Christmas Party är en överdriven löjlig komedifilm som utspelar sig vid juletid. Där en fest anhålls på ett kontor där VD:n försöker få ett avtal med en annan person. Så företaget inte behöver gå under. VD:n spelas av T.J. Miller vars syster spelad av Jennifer Aniston, försöker ta över rollen som VD, och göra bättre för företaget. Olivia Munn spelar en datatekniker som är smart. Jason Bateman är din vardagliga tråkiga vanliga kille. Som ska vara den förnuftiga. Det är stereotypiska roller, som vi sett förr. Däremot har jag svårt att köpa T.J. Miller som VD och Olivia Munn som datatekniker.

Det tar filmen 35 minuter, innan festen väl drar igång. Innan dess är det bara en massa uppbyggnad och prat. Som man som tittare faktiskt inte bryr sig om. Det hjälper heller inte att ingen av karaktärerna är intressant eller sympatisk. Det är bara stereotyper för dessa typer av komedier. Det blir tröttsamt väldigt snabbt. När festen väl drar igång, händer inget utöver det normala man förväntar sig. Det du ser i trailern är de som händer. Få skratt, och bara löjliga scenarion efter den andre.

Randall Park var nog den som var roligast i hela castingen. Men även hans karaktär kunde gå lite för långt ibland. Men var den enda som fick mig att skratta en gång under hela filmens gång. Jillian Bell var smårolig i rollen som pimp. Men det var inte tillräckligt för att rädda filmen på långa vägar.

Självklart är där också en romans mellan Jason Bateman och Olivia Munn. De har små flörtat med varandra i något år. Men aldrig blivit något, och man vet redan hur det slutar. Filmen är så fyll av den klichén att det är två par i slutet, inte ett. Kanske till och med tre. Det är nästan skrattretande. Även tredje akten blir denna actionfilm av något slag. Där filmen går från halvrealistisk till totalt orealistisk. Green-screen effekten när de åker bil i slutet är heller inte bra.

I sin helhet är Office Christmas Party ingen särskilt vidare bra film eller fest. Karaktärerna är osympatiska och skådespelarna är udda val. T.J. Miller som VD och syster med Jennifer Aniston, och Olivia Munn som datatekniker. Nä det är inget jag köper på långa vägar. Hela filmen är en enda stor kliché, och man har sett denna typ av komedi förr. Humorn är nästintill frånvarande, och det tar för lång tid innan festen väl startar. Men när den väl har kickat igång är man redan vid utgången och har checkat ut för kvällen.