Olympus Has Fallen

Titel Olympus Has Fallen (2013)
Längd 120min

Vita Huset (Secret Service kodnamn: Olympus) attackeras av en grupp skickliga och skrupelfria terrorister, samtidigt som de kidnappar presidenten. När attacken sätter igång med full kraft tar sig presidentens före detta Secret Service-agent Mike Banning in i Vita Huset. Det nationella säkerhetsrådet samlas för att komma med en räddningsplan och motdrag. Då inser de att de tvingas att förlita sig på Bannings ingående kunskap om huset om de ska ha något hopp om att återta Vita huset, rädda presidenten och förhindra en ännu större katastrof som plötsligt hotar nationen.

När  jag såg filmen Air Force One för ett antal år sedan så fick jag blodad tand för just den här typen av filmer, då jag finner det ganska fascinerande vilken maskin secret service, the beast och allmänt allt som rör den amerikanska presidenten. Tittar man rent kritiskt på filmen och inte att den råkar vara en ”presidenten-blir-kapad-film” så känns filmen så där härligt mainstream, och med det menar jag att dom allra flesta kan nog se filmen och fortfarande få ut något av den.

Tidigare så har jag inte haft speciellt mycket för  eller  för den delen, men nu så visar dom upp kvalitéer som skådespelare när dom gör sina tolkningar av Secret Service agenten Mike Banning och Presidenten Asher. Som vanligt så visar  att han minsann är en skådespelare och det av rang. En annan trevlig bekantskap är  som spelar terroristen Kang. Visserligen så ser jag ett antal faktafel/generella fel i filmen, men dessa är inte tillräckliga för att dra ner betyget totalt för filmen.