Paddington 2

Titel Paddington 2 (2017)
Längd 95min

Äntligen är Paddington tillbaka! I den efterlängtade uppföljaren har Paddington flyttat in hos familjen Brown i London. Alla älskar den charmiga lilla björnen som sprider glädje och marmelad var han än går. När Paddington letar efter den perfekta presenten till sin faster Lucys hundraårsdag hittar han en bok i herr Grubers butik. För att ha råd att köpa boken måste Paddington ta en rad märkliga jobb. Men plötsligt blir boken stulen! Nu är det upp till Paddington och familjen Brown att avslöja tjuven, en skurk som dessutom tycks vara en mästare i förklädnad…

Jag minns när första Paddington trailern kom ut. Det var en trailer som inte fick en pepp för filmen, då det kändes mer som ”knas” med en björn. Men när jag väl satte mig ner och kollade på filmen blev jag överraskad. Det var en underhållande äventyrsfilm för familjen med bra humor i sig. Så jag såg smått fram emot denna uppföljaren. Samma regissör och skådespelare återvänder. Filmen känns som en trovärdig uppföljare, och lyckas leverera. Faktum är så vill jag nästan påstå den lyckas lika bra som första, och är lika bra.

Den levererar på den fronten vad man förväntar sig en sådan här uppföljare. Den bygger vidare på huvudpersonen, vi får nya karaktärer och de gamla är tillbaka och lika njutbara som vanligt. Men den försöker inte gå större. Vilket många uppföljare försöker göra. Snarare så är den på samma nivå som förra. Ja där är en tågjakt scen i slutet. Men bortsett från det, så håller sig filmen sig lika med första.

Vad jag verkligen gillade med filmen var regin. Det kändes som Wes Anderson hade regisserat filmen. Där är flertals scener som påminner i ton med hur Wes Anderson bygger upp, och gör sina filmer. Detta märks speciellt i fängelsescenerna. Men med tanke på att hela filmen är som en saga. Så funkar det för filmen. Den får sitt egna stuk på detta sättet, och hjälper dess berättande. Den känns mer tidlös så. Allt från färger, till kameravinklarna och skådespelarnas leverans på dialoger, respektive kroppsspråk.

Humorn är också lika härlig och underbar som i första. Där är ett par goda skratt att finna här. Britterna kan sin humor. Men det är inte bara skrattfest. Där är några genuina dramatiska scener. Som faktiskt är bra hanterade. Jag kände väldigt mycket för Paddington i denna filmen. Det är svårt att inte älska denna björn. Som är fylld med hoppfullhet och ser allt med nya ögon. Hans generösa beteende. Han smälter verkligen ens hjärta. Ben Whishaw får verkligen fram känslorna i sin röst. Men även animationen är ännu en gång välgjord. Det är sällan man får känslor för en animerad figur i en live-action film. Men de lyckas verkligen här.

Några negativa aspekter är att hela filmen bygger på att fånga Hugh Grant. Där han har denna Popup-bok som han stal. Denna boken håller en hemlig kod, som senare öppnar ett hemligt valv fyllt med guld. Däremot vill Paddington har denna boken, så han kan ge den till sin faster Lucy i födelsedagspresent. Men han råkar bli häktad för att vara tjuven som gjorde inbrott. Det enda jag har svårt att köpa här, är varför de inte bara köper en resa åt Lucy till London. Vi vet att under hela filmens gång att hon vill besöka London. Där av vill Paddington köpa denna boken, så hon känner sig lite närmare. Men varför inte bara köpa en biljett till London? Biljetten hade varit betydligt billigare, än det priset boken visar sig kosta. Hans familj hade säkert hjälpt till också.

Så hela filmen bygger på att hitta tjuven och boken. När man från första början bara hade behövt köpa en vanlig biljett. Men jag vet det är en nitpick. Och utan detta hade där inte funnits en film alls. Jag kan även tycka att tredje akten blir lite klyschig och förutsägbar. Fram till dess, tycker jag filmen ändå höll ganska så bra standard och gjorde sitt egna. Men mot tredje akten blev den ganska så uppenbar. Med det sagt. Så är tredje akten ändå underhållande. Tror jag gillade klimaxen här mer, än i första.

I sin helhet är Paddington 2 lika underhållande och underbar som första filmen. Trots lite små luckor i handlingen, är den fortfarande njutbar att kolla på. Den är fartfylld och har bra humor till sig, för både de stora och små. Men den lyckas även med dramatiska stunder. Det är svårt att inte älska Paddington, och man vill bara krama om honom. Även regin var något jag gillade, och kändes mer som en saga. Vilket det egentligen är. Så ta med familjen och era marmelad mackor. För det är sällan en uppföljare lyckas vara lika bra som första. När det kommer till familjefilmer.