Pan

Titel Pan (2015)
Längd 111min

2015 års stora äventyrsfilm för hela familjen, PAN, är en nytolkning av den klassiska och älskade berättelsen om Peter Pan. Vi får följa en föräldralös pojke som hamnar i magiska Neverland där han får uppleva sitt livs äventyr och pojken kommer för evigt att vara känd som hjälten Peter Pan.

Den 12-åriga föräldralösa Peter blir förd på magiskt sätt till Neverland där den elake Kapten Blackbeard försöker hitta älvornas rike. Peter slår följe med James Hook som är slav i Blackbeard´s gruva och tillsammans lyckas dom fly till Neverlands inre skogar där dom träffar Tiger Lily. Peter, Hook och Tiger Lily måste göra allt för att hindra Blackbeard från att hitta älvornas rike och samtidigt måste Peter visa att han är den utvalde enligt sägnerna.

Joe Wright´s ”Pan” är en egenskriven story som är baserad på J. M. Barrie´s karaktärer och har inget med Disney´s tecknade klassiker ”Peter Pan”. I ”Pan” får vi en historia som utspelar sig innan Peter och Hook blir svurna fiender. Filmen i sig är en helt okej sevärd matinésagofilm med bra fantasi. Hugh Jackman är bra som Blackbeard. Levi Miller som Peter är helt okej men gör inte något större väsen av sig. Garrett Hedlund låter lite för amerikansk för att kunna passa in som Hook men duger. Rooney Mara är ganska okej som Tiger Lily, inte så mycket jag behöver orda om där. Andra som medverkar är bl.a. Amanda Seyfried, Nonso Anozie och Cara Delevingne.

Filmens största svaghet är specialeffekterna som ser inte så bra ut och trovärdiga på en del ställen i filmen. I övrigt är filmen snyggt gjord. ”Pan” är helt klart en film som man kan se om man gillar sagor och äventyrsfilmer.