Philomena

Titel Philomena (2013)
Längd 98min

En verklighetsbaserad historia om Philomena som i 50 år burit på hemligheten om den son hon födde som mycket ung på ett kloster i Irland. Tillsammans med den cyniska journalisten Martin Sixsmith beger hon sig till USA i förhoppningen att lyckas finna sonen där.

Allt som oftast när man får chansen att recensera en titel som har tagit emot med rosor från kritikerna så ställs man inför att kolla på filmen då känns som att det ”hänger” ett ”måste” att gilla filmen, eftersom så många andra prominenta personer gör det. När filmen så sakteliga börjar att slut så kan jag definitivt ställa mig i samma lovsjungande kör och håller verkligen med om att det är ett riktigt guldkorn och att den absolut är lite av ett måste att se den här filmen.

Tittar man på Dame Judi Dench så är hon helt bedårande i denna roll där verkligen visar att gammal är trots allt äldst och jag kan inte annat än känna en oerhört stor sympati med henne efter allt som hon har råkat ut för i sitt liv. Inte nog med det så levererar hon en roll som en käck liten dynamitgumma som överraskar då jag personligen tidigare har haft en bild om hur damer och speciellt äldre ska te sig och hur de för sig och speciellt vilket språk som används, men det minsann det gäller inte Philomena Lee, vilket ger såväl film, som karaktär men även Dench en sån där skön knorr som gör det hela en mer angenämt att titta på.

Tittar man på storyn så luktar det feelgood-film på långt håll, även fast det fanns del saker i storyn som kom som en förvåning mot det jag hade förväntat mig skulle hända, men fortfarande så är det en feelgood-rulle där man får se ett av alla varianter på hur livet kan te sig, vare sig man vill det eller ej. Tittar man på Steve Coogan och hans insats så är det absolut ett godkänt sådan även fast det kanske inte ligger på samma nivå som Judi Dench. För att summera det hela så filmen verkligen värd den goda kritiken den har erhållit och personligen kommer denna titel vara en de jag kommer att ge som förslag till nära och kära nästa gång jag blir tillfrågad efter ett tips på en ”bra film”.