Pompeii

Titel Pompeii (2014)
Genre ///
Längd 105min

Filmen utspelar sig dagarna fram till att vulkanen Vesuvius får sitt utbrott. En gladiator ger sig ut för att rädda kvinnan han älskar och sin bäste vän, en gladiator som sitter instängd i stadens amfiteater.

En film som mixar ”Gladiator” med kärlekshistoria över klasserna á la Titanic – kan det bli annat än toppen? Ja, tydligen.  Jag är inte den som skyr lite action eller buar åt snyftiga kärlekssagor (även om jag ofta fnyser åt trovärdigheten i dem), men detta går inte hem helt enkelt. Kit Harrington gör filmen klart mer sevärd, speciellt eftersom han sällan har särskilt mycket kläder på sig genom hela filmen (och har kroppen för det), men det är inte tillräckligt. Förmodligen är det alla halvt misslyckade specialeffekter som sänker helhetsintrycket. Tvättbräda som ser ditmålad ut, alldeles för uppenbara greenscreen-scener, halvtaffliga CGI-effekter i allmänhet, låg detaljrikedom på miniatyrer som använts, osv osv osv. Jag brukar inte reagera så mycket på sånt och brukar sällan dissa en film på grund av det, men här blev det verkligen för mycket, så inte ens jag kunde låta det passera.

Storyn i sig är inget märkvärdigt, som sagt den ”klassiska” kärlekssagan om pojke och flicka som blir kära trots att de tillhör olika världar och de gör precis allt för varandra och älskar varandra innerligt efter att ha sett varann i typ fem minuter. Utöver det så har vi macho macho med att halvnakna (och ibland påklädda) män slåss och dör på i princip löpande band. Sedan kan vi lägga till den där spännande twisten att någon annan vill gifta sig med flickan och ojojoj… Eller har vi sett det förr? Om inte tillsammans så är det max två filmer du kan slå ihop för att få denna story, tex Gladiator och Titanic som sagt.  Dock har ju Pompeii lyckats med att kombinera snygg pojke + halvnaken pojke vilket varken Gladiator eller Titanic gjorde i mina ögon. Men som sagt – utseende är inte allt och det räcker inte tillräckligt långt i detta fall. De båda andra filmerna lyckades i alla fall med specialeffekterna, trots att de kom ett antal år tidigare än denna.