Prästen i Paradiset

Titel Prästen i Paradiset (2015)
Längd 86min

Svenska kyrkan ska ha invigning av den nybyggda kyrkan i Phuket och prästen Carro åker dit för att hjälpa den stationerade prästen Krister med arrangemanget. Kjell Bergqvist som spelar Krister Hellstrand, en lagom försupen präst i Svenska kyrkan i Thailand, och han gör allt annat än håller i gudstjänster.

Det fanns en tid när den svenska farsen fungerade och mådde bra. Sällskapsresan-filmerna, Vi Hade I Alla Fall Tur Med Vädret, Sunes Sommar och andra visade, och visar fortfarande, att komedi kan tillverkas även i Norden. Men den tiden verkar vara förbi, och i princip alla 2000-talets försök till denna typ av film har fallit platt på ansiktet. Prästen i Paradiset visar ungefär hur lågt motivationen verkar ha hamnat.

Kjell Bergkvist spelar som vanligt Kjell Bergkvist, men den här gången är han dessutom en alkoholiserad präst. Eva Röse spelar Neurotisk Kvinna Som Legat För Lite (hon blir mycket lugnare när detta åtgärdas, släpper ut håret och så), Richard Ulfsäter är snygg och solbränd, och Björn Bengtsson är något slags halvhjärtat vandrande running gag. Mellan dessa karaktärer utspelas en virrig historia om en statsminister som ska komma på besök, en kyrka som måste byggas, och person A och B som av någon obegriplig anledning blir kära i varandra. Och så ska det vara roligt, förstås.

Det är det inte.

När alla skämt de första tio minuterna handlar om att thailändare varken kan uttala bokstaven r eller prata engelska, då tappar man mig som publik litegrann. När man sen fortsätter med snuskig-tant-stöter-på-ung-kille-komiken, kryddar med kvinnosyn från artonhundratalet, och slänger in herr Bergkvists nakna rumpa för att lätta upp stämningen, då önskar jag att det delats ut skämskuddar vid entrén. Filmens komiska höjdpunkt kommer när prästen Krister kallas för ”Anti-Krister” – det blir aldrig roligare än så. Trevligt att titta på blir det faktiskt aldrig någonsin.

Kort sagt, den här filmen är som ens lite för fulla släkting som drar icke-PK-skämt på familjemiddagen. Hen tror att hen är himla skojig och har glimten i ögat. Hen luktar mest bara svett.

Men det är i alla fall fint i Thailand.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (15 röster, genomsnitt: 3,47 av 5)