R.I.P.D.

Titel R.I.P.D. (2013)
Längd 96min

Jeff Bridges och Ryan Reynolds spelar två poliser som arbetar på “Rest In Peace Department” (R.I.P.D.), en styrka som utgörs av de bästa poliserna som världen någonsin skådat. Deras uppdrag: att skydda människosläktet från monstruösa varelser som lyckats med konststycket att förklä sig till vanliga människor. Den sarkastiska konstapeln Roy Pulsifer (Bridges) är en veteran på R.I.P.D..Som partner tilldelas han Nick Walker (Reynolds), en lovande detektiv som mördades när hans karriär var på framfart. Denna osannolika duo hittar lösningen på ett fall som kan innebära slutet på livet som vi känner till det idag och de tvingas samarbeta för att förhindra att världen erövras av ondsinta varelser som vägrar att skipa rättvisa.

Det här påminner en hel del om Men in Black, men ändå inte. Tanken är nog att detta ska vara något liknande med snabba vitsiga repliker och roliga, lite underliga scener blandat med action. Dessvärre så känns inte dom komiska delarna alltid så träffsäkra, handlingen känns opolerad och stundtals ogenomtänkt. Detta till trots så finns det något som ändå tilltalar med filmen, man bjuds på skapligt underhållande actionscener och rycks faktiskt med till slut.

Vi har sett många filmer på senaste tiden som, precis som den här, är adapterad från serietidningar, av vilka många har fungerat rätt bra. Men det känns som det kanske fanns mer att bygga på här.

Mattias Tengblad

Jag är inte bara kaffedrickare, jag är webbutvecklare också. Tittar gärna och ofta på film, för det mesta tillsammans med mina lurviga vänner (katter). Är vad man kanske skulle kalla MrFilms "tekniker". Läs mer om och med Mattias Tengblad på MrFim →