Klassiker: Rabid

Titel Rabid (1977)
Längd 91min

A young woman develops a taste for human blood after undergoing experimental plastic surgery, and her victims turn into rabid, blood-thirsty zombies who proceed to infect others, which turns into a city-wide epidemic.

Rabid är en typ av skräckfilm som börjar rätt så lugnt, och bygger sakta upp till vad som är huvudmåltiden med hela filmen. Du sitter och undrar vad som kommer bli det officiella skräckelementet med allting, för att sedan bli omkastad totalt. En kvinna får någon slags operation, där doktorn placerar någon konstig grej i hennes armhåla. Redan där är jag ombord för vad som kommer hända härnäst i filmen. Hon får ett jätte sug för människoblod och går rundor och mördar folk, genom att sexuellt flörta med sina offer. Det är ändå Marilyn Chambers vi pratar om. Offren blir senare hungriga zombies typ, och vi har en epidemi som sprider sig.

I grund och botten är det med andra ord en zombie film, fast med en liten annorlunda twist. Rabid är inte den typen av film man bör ta direkt seriöst, men det tror jag ingen gör efter dess handling heller. Man vet vad man får, och om det är hungriga rabies människor som agerar som zombies du vill ha, är Rabid din typ av film.

Jag gillar lågbudget känslan filmen har. Det adderar till charmen med det hela, och den andas verkligen 70-tal. David Cronenberg lyckas här ändå skapa en hyfsad bra skräckfilm i form utav dess låga budget. Man uppskattar ambitionen den unga filmskaparen har här, precis som många andra kända regissörer idag som gjorde likadant på den tiden.

Filmen är fylld med härliga stunder också. Allt från hur filmen gradvis bygger upp, för att senare bara ta fart och ha ett snabbt tempo när epidemin väl tar fart. Morden och effekterna är underbart cheesy och helt rätt i ton med filmen. Min favoritscen måste vara när en polis skjuter en smittad person, för att i samma sekund råka skjuta och döda en köpcentrum tomte. Humor på ett svart sätt. Något filmen också har. Den har vissa humoristiska inslag som i all mening funkade. Jag skrattade smått emellanåt åt vissa saker, och tyckte Cronenberg gjorde ett bra val att köra in lite, i passande ton.

Jag gillade dock inte slutet, kändes att där inte riktigt var något avslut på det stora hela. Filmen kunde också bli lite mer utav olika händelser, mer än en linjär berättande. Liksom man gick från en smittad person till den andra. Medan där inte riktigt var en A till B story bakom sig. Men de olika händelserna som inträffar var underhållande att kolla på.

I sin helhet är Rabid en underhållande skräckfilm om en person vars hunger för människoblod avslutar i en epidemi som sprids som en sjukdom bland människor som blir zombies. Om inte den meningen låter något för dig, är detta inte en film för dig. Visst det känns som den repeterar sig själv i mitten. Men jag fann mycket nöje i den. Om man är i rätt stadium, så lär man ha kul i 90 minuter.