Klassiker: Rapsittie Street Kids: Believe in Santa

Titel Rapsittie Street Kids: Believe in Santa (2002)
Längd 42min

A kid accidentally drops a mailing letter for Santa Claus to his crush, who threw away her teddy bear, and somehow learns to believe in Santa.

Jag tror där finns en oskriven regel. Att om din film börjar med fonten ”comic sans” så lär det bara gå nedför därifrån. Rapsittie Street Kids: Believe in Santa är något att beskåda. Inte i mina vildaste fantasier, hade jag trott en sådan här film med denna typ av kvalité. Lyckas samla in så här många kändisar. Jodi Benson, Nancy Cartwright, Grey DeLisle, Mark Hamill, Clint Howard, Paige O’Hara. Hur kollar de på ett sådant här projekt och säger: ”ja, det ska jag medverka i”. Jag ska tillägga att jag har sett många konstiga filmer i mina dagar också.

Ytterst lite finns om denna filmen. Det är tydligen en gjord för TV-special som sändes 2002. Men den sändes enbart en gång, på grund av så pass dålig kritik. En uppföljare var planerad. De hintar till och med om den i slutet av filmen. Men de avbröt på grund av den dåliga kritiken denna fick. Med all rätt ska tilläggas. Den verkar dock ha fått lite nytt liv då den finns att kolla på Youtube med drygt 156 000 visningar.

Men vad som gör filmen så pass ökänd, bara måste vara animationen. Det är som en 7åring satt på skoltiden och animerade en liten sak i paint. För att senare ha pengar till att anlita kändisar för att ge sina röster. Det är sinnessjukt hur dålig animationen är. Till och med för 2002 TV är det bedrövligt. Men det är väl också det , som gör att man tittar på den idag. Dess uselhet. Är det en ny ”so bad it’s good”?

Men även om vi tar bort animationsdilemmat. Så är handlingen inget vidare heller. En pojke ger sin nallebjörn till en flicka han älskar. Hon är fin och prydlig av sig, slänger nallen. Men under nattens gång så ändras hon och ändrar sitt sätt att bete sig på. God Jul! Slut. Det är nästan ingenting av värde. Jag tror heller inte någon av karaktärerna, förutom den här tjejen riktigt lär sig något eller ändrar sig. Julhögtiden är bara där som en bakgrund, även ifall den verkligen försöker. Jag älskar att en av karaktärerna går rundor med en macka hela filmen. Bara för att. Fast den kommer till användning senare. Vilken tur…

Filmen känner sig också tvingad att ha två låtar med. Två låtar som pågår i evigheter. Kanske för det är Disney ikonen Paige O’Hara som sjunger en av låtarna. Men som om filmen inte var illa nog, så sjunger de också. Förvånad över hur lite rap det var i filmen. Den börjar med en typ av rap låt där huvudpersonen rimmar. Men sedan försvinner rapen filmen har i bakgrunden. För att aldrig dyka upp igen.

I sin helhet är detta…jag vet ärligt talat inte. Det är helt klart en av de sämsta julfilmerna jag sett. Om jag nu ens vill kalla det för en film. Animationen måste vara den sämsta jag sett som involverar Hollywood kändisar. Det är verkligen som en sjuåring har animerat i paint. Även handlingen är otroligt tunn och tam, och ger inget alls. Verken moral, eller budskap finns att hämta (inte för jag förvänta mig det). Låtarna är bortglömda och påtvingade. Jag vet inte ens om jag skulle kalla det skrattretande dåligt, men där är ju en viss underhållning till den. Helt klart en av de märkligaste och udda filmerna jag sett. Om det är något ni känner våga ge er på, finns filmen tillgänglig gratis på Youtube. Jag avslutar med att citera det sista de säger i filmen: ”Merry Christmas to all. SHUT THAT DOOR!”.