Resan till Fjäderkungens Rike

Titel Resan till Fjäderkungens Rike (2014)
Längd 78min

Den lilla kaninen Johan bor på ett skepp tillsammans med sin pappa sedan hans mamma rest iväg till Fjäderkungens rike. En dag när hans pappa åker iväg för att handla får Johan ett mystiskt samtal på skeppets radio. Det är från Bill som inte vill åka till Fjäderkungens rike och behöver hans hjälp. Johan ser genast sin chans att hitta Fjäderkungen och lösa mysteriet. Här möter han Fjäderkungen, den galna arkitekten Bill, tuffa skeppare och alla fjäderprinsarna i ett magiskt land fyllt av spännande äventyr.

Med buller och bång så skulle vi äntligen få se den första svensk-producerade 3D-filmen. Och visst är Blu-ray utgåvan i 3D, men det är inget speciellt aptitretande det som väl erbjuds i 3D, utan det ser snarare ut som något som några gymnasieelever har gjort som deras examinations uppgift i Digital Grafik och då med något b-aktigt opensource-program som får Blender* att framstå som Maya*.

En eller några punkter går allt som oftast att förbise, men när det är allt från att i visa scener så ser pälsen ut som att den lever ett eget liv, att visa karaktärer rör på sig i ett ej naturligt rörelsemönster till att huvudpersonen i en scen har som en aura runt sig gör att det måste till en ordentlig story som levererar utan någon som helst tvekan, och visst är finns det en del ljus punkter i historien, men det är på tok för få och när det inte klaffar helt och hållet så är det tyvärr nästintill att det är precis att det är sebart överhuvud taget.

Utan att bre på allt för mycket negativitet så bör rösterna tas upp och personligen så stör jag mig något enormt på Tuva Novotnys insatser, dels så hörs det inte över huvud taget att det är Tuvas röst, dessutom så låter den som en talsyntes/robotröst, vilket kanske inte är ultimat när bygga upp en så pass central karaktär som hon trots allt har i filmen. Nu känns det som att all hopp är förlorad, men är man förlåtande i sin natur och rent av kan tänka sig att filmen mer är gjoor

(*Program för att skapa 3D-grafik).