Ricki and the Flash

Titel Ricki and the Flash (2015)
Längd 101min

I denna både unika och medryckande film spelar Streep rocksångerskan Ricki Rendazzo, som börjar se sin karriär falna. När hennes exman kontaktar henne då deras dotter går igenom en kris lämnar hon rock n’ roll-världen i Los Angeles för att återvända till sin forna hemstad. Väl där får hon en chans till försoning med såväl sin dotter som sin exman och deras söner.

Linda Brummel övergav allt för att sats på sin dröm som musiker, under åren har hon spelat musik som Ricki i bandet The Flash. En dag återvänder hon hem då hennes dotter Julie genomgår en kris.

Jonathan Demme´s musikdrama ”Ricki and the Flash” är en bra och rätt charmig film som har sina stunder. Manuset är skrivet av Diablo Cody som tidigare skrev ”Juno”. Handlingen i filmen är rätt simpel och lätt att förstå och det kunde gärna vara mer mamma-dotter relation i denna film eftersom samspelet mellan Linda och Julie fungerar mycket bra. Meryl Streep är helt okej som rockmorsa. Mamie Gummer som är i verkligheten Meryl´s riktiga dotter spelar dottern Julie och hon gör detta bra. Roligt att få återse Kevin Kline som man har inte sett i en film på länge. Andra som medverkar i filmen är bl.a. Rick Springfield, Sebastian Stan och Ben Platt.

Filmen är som sagt i sin helhet bra och flyter på bra i 101 minuter. En lättsam film med vissa allvarliga stunder som är värt att se. Dock hade det gärna fått vara mer egenskriven musik i filmen för i stort sett var det mesta gamla låtar som spelades. Meryl Streep i ett musikdrama fungerar och man får hoppas att man får se hennes dotter Mamie Gummer i fler filmer framöver.

Arvid Österlund

Sci-fi/fantasi-nörd med för stort tycke för pingviner. Spenderar för mycket tid framför sin tv och dator. Stort intresse spel av de flesta slag, inte bara tv-spel. Läs mer om och med Arvid Österlund på MrFim →