Rock the Kasbah

Titel Rock the Kasbah (2015)
Längd 106min

Richie, en avdankad musikmanager tar med sig sin klient Ronnie på en turné i Afghanistan. Väl där blir Ronnie allt mer rädd och stjäl till slut Richies pengar och pass och sticker tillbaka till USA. Richie gör allt för att försöka få tag i pengar och möter två amerikanska vapenhandlare som lovar att ge honom pengar om han lämnar ammunition i en avlägsen by. Där möter han Salima, en ung tjej med en makalös röst och övertalar henne att han ska göra henne till stjärna. Hennes pappa vägrar och när Richie försöker övertala honom hotar hela byn att döda honom. Salima flyr med honom för att bli känd i TV-programmet Afghan Star, Afghanistans svar på Idol.

År 2009 kom den hyllade dokumentärfilmen Afghan Star, som handlar om fyra deltagare i det Idol-liknande realityprogrammet med samma namn. En av dessa deltagare var sångerskan Setara Husseinzada, som trots förakt, fördömande och rena dödshot, kämpade för sin dröm att få stå på scen och sjunga. Rock The Kasbah är mycket, mycket, MYCKET löst baserad på hennes historia. Så pass löst att den kretsar i princip bara runt en avdankad amerikansk manager.

Historien är tokigt rörig, och utgör egentligen två filmer i en. Först handlar det om Richie Lanz (Bill Murray), som reser till Afghanistan för att promota sin artist Ronnie (Zooey Deschanel). Ronnie snor dock Richies pass och pengar, och lämnar honom i Kabul, där han förvirrat stapplar runt och försöker få någon slags klarhet i sin situation.
Här blir jag lite påmind om The Big Lebowski. The Dude (huvudkaraktären i sagda film) och Richie är lite lika i hur de mest bara existerar, men blir indragna i den ena underliga intrigen efter den andra. Skillnaden är dock att The Big Lebowski är rolig, originell, välskriven, och underhållande varje sekund.
Rock The Kasbah är som novemberhimlen utanför biografen; grå och intetsägande.

Efter mycket om och men börjar filmens andra del, då Richie snubblar över den begåvade Salima (Leem Lubany), som han anser måste få sjunga i Afghan Star. Här blir det faktiskt intressant i flera sekunder! Lubanys utstrålning är som en rungande örfil som väcker mig ur tristessen, och hennes karaktär är otroligt spännande. Hon sitter i hemlighet med sin gitarr i en grotta och sjunger sina sånger, bara det en extrem upprorshandling. Hon tror sig ha fått sin röst av Allah, och hon vill hedra honom med musik. Jag beundrar henne. Hon riskerar både sitt anseende och sitt liv för sin konstutövning, hon möter rakryggat större faror än jag ens kan föreställa mig. Jag vill veta mer om henne, jag vill lära känna henne på djupet.
Synd bara att det ganska direkt börjar handla om Richie igen, som jag ärligt talat börjar bli riktigt jäkla trött på.

Det som gör mig förvirrad är att filmen har stunder som är tänkta att vara djupa och allvarsamma. En minut här och var som ägnas åt reflektion runt situationen i Afghanistan, kvinnoförtryck, krigets hopplöshet etcetera etcetera. Då vill jag bara resa mig upp och skrika att hallå, det är inte det här Rock The Kasbah handlar om! Den handlar om en sliten och sömndrucken Bill Murray som snubblar runt i öknen i jeansjacka och pilotglasögon! I hundrasex minuter!

Filmen tillägnas Setara Husseinzadah, för hennes mod och styrka. Hon är nog himla tacksam.