Rogue One: A Star Wars Story

Titel Rogue One: A Star Wars Story (2016)
Längd 133min

En grupp rebeller slår sig samman för ett livsfarligt uppdrag: att stjäla ritningarna till Dödssjärnan så att det finns nytt hopp för galaxen. I huvudrollen ser vi Oscarnominerade Felicity Jones (The Theory of Everything). I regi av Gareth Edwards (Monsters, Godzilla).

To read the English review of the movie, click here.

Det är med en obeskrivbar laddning i kroppen som jag sätter mig i IMAX-salongen och tar ett par djupa andetag, äntligen, äntligen är det dags att få ta del utav Star Wars-universumet som jag kommit att älska och hålla så kärt under årens lopp. Så äntligen kommer den berömda texten upp på den stora duken, ”A long time ago in a galaxy far, far away….” och direkt så släpps alla fjärilar som magen kan lyckas att frammana lösa och med ens så blir jag som en liten pojke igen och sitter med fullt adrenalinpåslag.

När väl filmen kommer igång så är det som det sig bör med en Star Wars-film, man möts av fruktansvärt vackra miljöer och för en stund så sitter man och funderar på vart i världen finns det så häftiga locations? Och hur många finns det kvar att använda? Speciellt med tanke på att man varit mer eller mindre världen över för att hitta locations till de tidigare filmerna. Speciellt imponerande var miljöerna i början och slutet av filmen, där man har filmat på Island respektive Maldiverna. Den sistnämnda inspelningsplatsen kom personligen som en överraskning, men ack en så positiv sådan! (Psst! Om någon på LucasFilms mot förmodan läser denna recension så vill i alla fall jag se mer exotiska location:s som i slutet av filmen.)

Tittar man rent visuellt på filmen så är det som tidigare sagt oerhört vackra miljöer som filmen utspelas i, och på det så finns det några underbara vinklar och bilder, speciellt i början av filmen. Men när jag läser på mer om hur man har filmat allt så känns det som att man inte riktigt har tagit filmen på största allvar. För det första så är filmen filmad digitalt (vilket absolut inte måste vara till en nackdel) och för det andra så är den inte heller filmad med IMAX-utrustning, vilket för mig känns som att man tar lite ”enklare” (i brist på bättre ord) utrustning och sen efterbearbetar man filmen istället för att filma analogt och/eller med riktig IMAX-utrustning. Dock så ska jag erkänna att det var aldrig något som märktes i filmen och att det ej framstår på något sätt att filmen är eftersatt, utan snarare baserat på information som erhållits i efterhand.

Tittar man i rollbesättningen så är den så där perfekt som man förväntar sig, och en egen observation är att merparten av karaktärer spelas utav skådespelare som är äldre än vad jag hade förväntat mig att de skulle vara. Visserligen så säger det en del om mig, men framför allt så säger det en hel del om branschen i helhet (Ja, Michael Bay, jag tittar på dig!). Vad jag kunde se så är det minst två skandinaver med i filmen, varav en är Mads Mikkelsen som har fått en lite större roll. Utöver det så skymtar även en svensk förbi i filmen och har dessutom även talande roll, vilket självfallet är kul som svensk att se.

Och när vi ändå pratar om åldersfixeringen i branschen så kan vi även titta på genus biten, och trots att det blev en hel del rabalder ifjol när ”The Force Awakens” hade premiär med den kvinnliga huvudkaraktären ”Rey” så visste inte världen vad man skulle ta sig till när det var en hel del skriverier om varför inte ”Rey” fanns representerade bland de leksaker och annan merchandise som släpptes till filmen. Skönt att se att LucasFilm/Disney har fortsatt med att låta en kvinna ha huvudrollen i deras berättelser, det känns som att vi är i all fall på väg i rätt riktning vad gäller de olika typer av diskrimineringar som genomsyrat i branschen alldeles för länge.

Och när vi ändå pratat om likheterna mellan ”Rouge One” och ”The Force Awakens” så finns ytterligare en likhet som ändå är värd att poängtera, nämligen om man tar en närmare titt på samtliga karaktärer som alla har sina för- och nackdelar så är det, tro’t eller ej, återigen en robot/droid och den här gången vid namnet ”K-2SO” som har har störst ”hjärta”. Och som ganska snabbt blir en oerhört älskad och sympatisk karaktär.

För att slutligen summera det hela, så är det en annorlunda Star Wars-film utan tvekan, men för den sakens skulle så är den en fräsch och ytterst trevlig upplevelse det handlar om, även fast det inte är en ”Episode-film” utan den första utav de planerade ”Story-filmerna”. Dessutom tror jag att det ligger något i att det inte är en ordinär installation, som dessutom inte ”kan” göras någon uppföljare på (Dödsstjärnans öde förtäljs ju redan i den första ”Star Wars”-filmen) som gör det där lilla extra och som levererar en film som gör hela ”Star Wars”-upplevelsen ett strå vassare. Att filmen dessutom fick ett klart godkänt från självaste skaparen George Lucas intygar att det är något i särklass.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (4 röster, genomsnitt: 4,00 av 5)