Klassiker: Rovdjuret

Titel Rovdjuret (Predator) (1987)
Längd 107min

Arnold Schwarzenegger spelar huvudrollen i denna actionspäckade äventyrsfilm om slagskämpar som ställs öga mot öga med en hittills okänd fiende, en kraft som är mäktigare än deras värsta och mest kraftfulla vapen.

När man ändå passar på att titta på Alien-franchisen så ”måste” man ju även passa att se om ”Rovdjuret” eftersom dessa två monster fick snällt dela på den vita duken när ”Alien vs. Predator” hade premiär 2004. Sen så var det så sjukt länge sedan jag sist såg filmerna och jag mindes inte alls mycket från dem så det var lika bra att se om filmerna. Jag vet inte om det är för att det är de filmerna som man  ”växte” upp med eller om det finns någon annan faktor som gör det, men det är något speciellt med filmer som gjordes under 80-talet och till viss del även en bit in på 90-talet. Dessvärre kan jag inte sätta fingret på vad som exakt gör filmerna till något speciellt, men en sak som är säker är att ”Rovdjuret” definitivt är en sån film som tillhör denna ”gyllene era”.

Rent story mässigt så är det en ganska enkel film, om man får säga det och det finns inte mycket till ”inteligens” i filmen, men det tar den istället ut av antalet lös skott som avfyras och smörgåsbordet av muskler som filmen bjuder på. Visserligen så finns det en viss spänning och mystik i filmen, men den har nog antagligen dessvärre tagit en till smällar från att tiden helt enkelt. Idag när vi ser filmer om robotar som kan bli bilar och superhjältar som har exosuits så, är det nog inte lika ”coolt och ballt” med Rovdjuret och hens skills som det antagligen var när det begav sig 1987. Dock så är det utan tvekan en modern klassiker där alla inblandade i produktionen fick utstå en hel del utmaningar under inspelningen i Mexiko, för att inte tala om den Arnold som gifte sig under/precis efter att inspelningen var avklarad.

Så för att summera upp det hela, så är det precis så där ”töntigt” som genrén ändå har dragits med speciellt under slutet av 70-talet men även en bit in under 90-talet, med filmer så som Rambo, Total Recall, Robocop och liknande. Men det är precis vad man vill ha en sån där lagom seg bakis-söndag liggandes i mjukisbrallor, urtvättad t-shirt och en flottig pizza framför sig på soffbordet.