Rush

Titel Rush (2013)
Längd 123min

Rush skildrar Formel 1’s glamourösa guldålder och den sanna historien om två av världens största rivaler; den karismatiska och våghalsiga playboyen James Hunt (Chris Hemsworth) och den briljante perfektionisten Niki Lauda (Daniel Brühl). Vi följer de två extraordinära karaktärer, såväl på banan som i deras privatliv. Deras legendariska sammandrabbningar under Grand Prix, där de pressar sig själva till bristningsgränsen, där det inte finns någon genväg till seger och inget utrymme för misstag.

Jag har själv varit F1-fan så länge jag kan minnas. Den här delen av Formula 1’ens historia fick jag dock aldrig uppleva då jag är lite för ung för det. Men som racingfan har man naturligtvis läst om det och sett klipp från tiden det begav sig på (inte minst för att Ronnie Peterson också var i farten på den tiden). Precis som omslaget säger så utspelar sig det här under vad många kallar för några av F1-historiens guldår. Det är racing tagen till sin spets med allt vad det innebär.

Racingscenerna är magiska i den här filmen och att se dessa gamla bilar raca på klassiska GP-bannor är mäktigt. Jag har svårt att se hur en av F1 historiens hetaste rivalitet skulle kunna berättas mycket bättre. Kontrasterna mellan dessa båda herrars personligheter plockas fram på ett unikt sätt och ger handlingen det där lilla extra. Med det blir det här utan tvekan den bästa racingfilmen som någonsin gjorts. Man kan bara instämma med självaste Niki Lauda, det här är riktigt bra.

För oss svenska så känns det som den här filmen släpps på Blu-ray extra lägligt till att en ny säsong av Formula 1 snart drar igång och denna gång med en svensk för första gången på 23 år. Marcus Ericsson gör sin debut i Australiens GP den 16/3.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (2 röster, genomsnitt: 4,50 av 5)
Mattias Tengblad

Jag är inte bara kaffedrickare, jag är webbutvecklare också. Tittar gärna och ofta på film, för det mesta tillsammans med mina lurviga vänner (katter). Är vad man kanske skulle kalla MrFilms "tekniker". Läs mer om och med Mattias Tengblad på MrFim →