Safe House

Titel Safe House
Längd 115min

Tobin Frost har undvikit att åka fast i nästan ett decennium. Tidigare var han av de bästa agenterna som CIA haft, nu överför han istället tillgångar och säljer underrättelseinformation till vem som helst med pengar. Från handel med Nordkorea till stöd åt terroristceller - den skada han orsakat USA går inte att mäta. Nu är han tillbaka och han bär på en hemlighet. Så snart Frost tagits in för förhör attackerar legosoldater det skyddade hus som CIA-nykomlingen Weston är satt att bevaka. Efter att nätt och jämt ha lyckats fly, måste de två osannolika kompanjonerna ta reda på om deras angripare har skickats av terrorister eller någon på insidan.

Med succéfilmen ”Snabba Cash” så öppnades möjligheterna för den svenska regissören Daniel Espinossa, en av dessa möjligheter är Safe House, som på förhand naturligtvis är väldigt intressant att se vad en svenska regissör kan åstadkomma med Hollywood i ryggen. Med namn så som Denzel Washington, Ryan Reynolds och svenskarna Joel Kinnaman och Fares Fares så är det hela mycket intressant.Tittar man på filmen i sig så kan man se att detta kanske inte är det bästa Hollywood har levererat i år, men det är verkligen en bra film för att vara av en svensk regissör.

Denzel imponerar som vanligt med sin erfarenhet och den relativt nya Renolds levererar även han, men i stora hela så är jag inte vidare imponerad eftersom det trots allt är en amerikansk produktion. Som sagt så är det jättekul att se Espinossa, Kinnaman och Fares göra internationella roller, men det räcker inte för att dom högra betygen ska delas ut. Utan det blir godkänt för den goda underhållningen för stunden.