San Andreas

Titel San Andreas (2015)
Längd 114min

När San Andreas-förkastningen i Kalifornien ger upphov till en våldsam jordbävning måste en räddningspilot (Dwayne Johnson) och hans ex (Carla Gugino) flyga helikopter från Los Angeles till San Francisco för att rädda sin dotter. Men när de tror att det värsta är över ...så har det bara börjat.

Ingen sommar utan glass, ingen jul utan Kalle och inga katastroffilmer utan Roland Emmerich, trodde jag i min enfald, tji va fel jag hade. Med filmer som ”2012” och ”Day After Tomorrow” så kändes det som att ”alla” så väl publik som Hollywood hade kommit överens om att det är Emmerich som göra alla katastroffilmer oavsett vad, ungefär som att allt i en Michael Bay film förr eller senare kommer att gå det hemska ödet till mötes att bli sprängd, oavsett om man är storybärande karaktär eller en stackars nedärvd teservis från rara söta gammelmormor. Jag ska vara ärlig och säga att jag blev lite förvånad att hitta Dwayne ”The Rock” Johnson i huvudrollen, men samtidigt så är det en positiv överraskning då jag tycker att det definitivt är dags att man ser mer av ”The Rock” då jag personligen har något av en ”man crush” på honom efter att ha sett honom som ”Hobbs” i de senaste Fast & Furious-filmerna.

Visserligen så är det inte hans första rodeo, men utav någon konstig anledning så har det tidigare känts oerhört krystat och konstlat när han ensam ska bära upp en film (t.ex. Faster) och det har känts mer naturligt när han har fått varit en del av en ensemble, men nu så känns det som att han är mer än mogen att faktiskt ta egna roller och bära upp filmer. Just i den här berättelsen så känns det nästan som att filmen/rollen är specialskriven åt honom och det hela luktar oerhört mycket macho och det känns nästan som att Dwayne förutom att ha hävt i sig en tunna med hans egna häxbrygd bestående av tjururin, hajblod och testosteron från bisonoxe och haft en batch som han har floatat i för maximal absorbering/effekt.

Dock så funkar den machobilden och allt annan typ av skådespel skulle kännas oerhört malplacerat och man skulle seriöst fundera på om allt verkligen gått som menat när man castade filmen. Tar man dessa enorma muskelberg och lägger till de enormt pretentiösa effekter som man har använt sig av så är det trots allt en fullvärdig rulle för en den ibland så sköna slö-kolla-på-film-dagen.

© 2015 Warner Bros. Entertainment Inc., Village Roadshow Films North America Inc. and Ratpac-Dune Entertainment.