Schimpansen

Titel Schimpansen (Chimpanzee) (2012)
Skådespelare
Längd 78min

DisneyNature tar tar med oss djupt in i Afrikas djungler i detta verklighetsbaserade äventyr. Vi får möta den söta babyschimpansen Oscar och hela hans stora familj. Omgivningen är en stor lekplats för lilla Oscar och hans vänner. Men när Oscars familj blir överfallen av rivaliserande schimpanserna blir han lämnad ensam, tills en överraskande hjälp kommer och förändrar hans liv för evigt.

Enda sen liten så har jag alltid fascinerats av djur och natur, jag minns att jag som liten kunde och gå igenom timtal av min inspelade naturprogram och bara sitta som förtrollad framför tv apparaten. Ju äldre jag har blivit så har andra intresse kommit och gått men något som består är min fascination för just naturen och hur den på ett fiffigt sätt löser nästintill alla problem.

Så när jag fick chansen att följa med den lilla krabaten Oscar och hans stora familj via Disney och Disney Natures underbara dokumentär ”Schimpansen” så kunde jag helt enkelt inte missa det erbjudandet. Och nu när jag sitter och skriver samtidigt som eftertexterna rullar på tv:n så känner jag en varm och alldeles underbar känsla innanför bröstkorgen, visserligen så har det under berättelsens gång varit lite känslosamma scener men trots det så är det en alldeles underbar och söt liten film som känns både fräsch och att jag bara vill ha mer av den typ av filmer.

Inte nog med att vi får följa med Oscar och allt som händer i hans värld man får även veta en del om schimpanser och deras beteende och det utan att det känns som en dokumentär, utan det hela känns mer som en spelfilm. Tar man sedan och tar till hänsyn att fotot är alldeles delikat och att denna typ av filmer med alla dess starka färger gör sig utmärkt i Full-HD och man sitter ibland och bara häpnar över det som ögat nyss skådat. Blanda dessutom in alldeles ypperlig prestation från Tim Allen som berättare och det underbara soundtracket som filmen har så är filmen en fullkomlig träff för hela familjen.