Searching for Sugar Man

Titel Searching for Sugar Man
Längd 86min

Svenska Malik Bendjellouls dokumentär är en otrolig berättelse om en musiker som upptäcktes i Detroit på 60-talet, och väntades bli sin generations absolut största. Istället gick han under jorden, det ryktades till och med om självmord, men ett bootlegex av hans album dök upp i Apartheidregimens Sydafrika där han blev ett enormt fenomen. Vinnare av Publikpriset för bästa dokumentär och Juryns specialpris för bästa dokumentär i Sundance. Searching for Sugar Man är den första svenska dokumentärfilmen någonsin att nomineras till en Oscar. Filmen är Malik Bendjellouls otroliga berättelse om artisten Rodriguez och har hittills setts av över 430 000 biobesökare världen över och den har belönats med priser på några av de högst ansedda filmfestivalerna som finns, däribland Publikpriset på Los Angeles filmfestival, pris för Bästa dokumentär och Publikpriset i Sundance och Publikpriset och pris för Bästa musikdokumentär på IDFA. Den är även nominerad till sex Guldbaggar och en BAFTA.

När jag fick reda på att Malik Bendjelloul hade riktigt bra chanser att plocka hem en Oscars för sin dokumentär, så var jag bara tvungen att se filmen, speciellt efter att ha sett ”Benda Bilili!” från 2010, så har jag fått upp ögonen för dokumentärfilmer som handlar just om musik/musiker. Searching for Sugar Man var definitivt i kaliber att få mig att bli så där feelgood-varm i hela kroppen och filmen bjöd både på skratt och glädjetårar. Direkt efter att jag hade sett klart filmen så satte jag mig vid Spotify och letade reda på Rodriguez och satt och bara lyssnade och njöt.