Selma

Titel Selma (2014)
Längd 128min

Producenterna av den Oscar®vinnande filmen 12 Years a Slave och den hyllade regissören Ava DuVernay har skapat en film om verkliga händelser som förändrade världen för alltid. Den GoldenGlobe®nominerade David Oyelowo lyser som Dr Martin Luther King Jr., som samlade sina anhängare på en riskfylld marsch från den lilla staden Selma till Montgomery, en händelse som blev en milstolpe för medborgarrättsrörelsen.

Ett av genom tidernas största och mest igenkända tal är ”I Have a Dream” som mottagaren av Nobels fredspris Martin Luther King Jr. höll vid Lincolnmonumentet i Washington D.C. den 28 augusti 1963. Nu är det dags att få ta del av historien när när man organiserade marscherade från Selma till Montgomery och få ta del av denna historiska händelse hur den påverkade striden för afroamerikaner att få rätt att blanda annat rösta.

De som läser våra recensioner regelbundet vet om att jag har en svaghet för filmer som behandlar just detta ständigt aktuella (tyvärr) ämne och hur mycket man än ser filmer, läser om det eller får det återberättat så slår det rakt i magen samtidigt som man får en välriktad spark mellan benen. Något som verkar lite udda är att filmen trots allt nominerades till bästa film på årets Oscarsgala och med det så kommer det en viss försäkran att det här inte är vilken film som helst, men när det kommer till kritan så är det dessvärre så fallet är och så här i efterhand så måste jag anstränga mig för att komma ihåg något mer än de absolut viktigaste delarna av historien. Visserligen så kommer man självfallet inte ihåg precis allt från en film som man nyligen har sett, men vanligtvis så är det betydligt mer än i just detta fall.

Tyvärr är det sånt som ger lägre betyg och med det faktumet så känns det som en gåta, hur filmen lyckades med att bli nominerad till bästa film, och jag vet faktiskt inte riktigt hur man gjorde det och då är det svårt att istället tänka att det handlar mer om att juryn vill säga något genom att nominera filmen, vilket i sig känns lite knepigt med tanke på att meningen är att filmen ska dels vara bra, men får gärna ha ett bra budskap, men det bör aldrig vara den styrande faktorn för nomineringen (eller har jag missat något vitalt nu?).