Sing

Titel Sing (2016)
Längd 108min

Från Illumination Entertainment, som också gjorde Husdjurens hemliga liv, kommer nu en animerad komedi som handlar om att hitta musiken som finns inom oss alla. I Sing ger Matthew McConaughey röst åt Buster Moon, en evigt optimistisk koala som ska anordna världens största sångtävling för att rädda sin konkurshotade teater. Vi möter också Reese Witherspoon som Rosita, en utarbetad och undervärderad mamma till 25 griskultingar som förtvivlat gärna vill släppa lös sin inre diva, Scarlett Johansson som Ash, ett punkigt piggsvin med en vacker röst bakom sitt taggiga yttre och Taron Egerton som Johnny, en ung gangstergorilla som inte vill följa sin familjs kriminella bana. Missa inte Sing – årets musikaliska komedi.

I höstas så var det fullt i landets biografer med filmer som verkligen knuffades och tjivades om utrymmet och att få ens uppmärksamhet och i väntan på insläpp till en av alla dessa filmer så observerad jag inte intetsägande affischen till filmen ”Sing”. Om jag inte missminner mig helt så var det i princip just titeln Sing mot en röd ridå och så mycket mer än så var det faktiskt inte, vart eftersom det närmade sig biopremiären så började ett par figurer att dyka upp och sakta så fick man sig en bild som senare visade sig vara åt pipsvängen fel.

Andemeningen (att inget är omöjligt bara man vill, vågar och chansar) i filmen, känns gammal som gatan, men för den delen så är det fortfarande aktuell och speciellt i det lilla land som är officiellt hemland till jantelagen och där ordet ”lagom” uppfanns. Filmen visar att oavsett om man är mamma till 25(!) eller är på väg in på en osund yrkesbana så går det mest att att ordna så länge tror på sig själv och satsar.
Intressant oberservation är att delar av storyn som annars inte brukar berättas, faktiskt får ta sitt utrymme och det är ganska trevligt att se hur man skaffade sig ett visst objekt, istället för att det helt magiskt dyker upp i från en scen till en annan.

Enda nackdelen i stort som jag kan se med filmen är att det stundvis kan vara lite för mycket av den musikaliska trumman och man fullständigt bombaderas av alla de möjliga hits. Enligt IMDb så ska filmen innehålla hela 85 stycken (!) kända hits från 40-talet till dagens datum, och frågan är om det bara var en massa slöseri med pengar då man ibland inte riktigt hinner ”landa” emellan varje låt som skjuts ut.
Sist och minst (åtminstone storleksmässigt på karaktären) så är det trevligt att få höra Seth MacFarlane låna ut sin rösta till något som inte är producerat/regisserat/skrivet av honom själv. För att summera upp det hela så är detta helt klart en av fjolårets oslipade animations diamanter som förtjänar en större hype än vad den hade vid bioreleasen.