Klassiker: Skattkammarplaneten

Titel Skattkammarplaneten (Treasure Planet) (2002)
Längd 95min

Den 15-årige Jim Hawkins älskar utmaningar, något det inte är särskilt gott om planeten Montressor där han bor - och framför allt inte på värdshuset där han jobbar med sin mamma. Men när han en dag får en mystisk stjärnkarta i sin hand startar hans livs största äventyr. Kartan visar nämligen vägen till en plats som sägs dölja en otrolig skatt av guld och juveler; Skattkammarplaneten! Jim seglar iväg på solkryssaren R.L.S. Legacy för att leta reda på skatten. Ombord finns också kocken John Silver, som snabbt visar sig bli en god vän. Men ju närmare Skattkammarplaneten de kommer, desto mer inser Jim att John Silver döljer något...

Innan jag laddade in filmen så tog jag en stund innan jag tryckte på Play-knappen och försökte komma ihåg om jag hade sett filmen innan eller inte. Det jag minns var att jag gick i högstadiet när den kom och jag minns att Jimmy Jansson (känd från Fame Factory) gjorde filmens ledmotiv ”Jag finns kvar” och att den singeln gick oerhört varmt hos mina tjejkompisar som vid den tiden skulle kunnat offrat sin vänstra hand för att träffa Jimmy.

När jag väl trycker på Play-knappen så bjuds jag på ett Disney äventyr som mycket väl skulle platsa som ett klassiskt matinéäventyr, enda skillnaden är möjligtvis att skeppen seglar på solkraft istället för av vinden, annars så har den allt som man kan begära från en härligt mysig men ack så spännande matinéäventyr. Återigen så är inte Disney rädda för att blanda traditionell animation med modern CG(I) baserad sådan och det märks att dom verkligen har bemästrat den tekniken sen Bernard & Bianca i Australien som var den första filmen där man blandade de två olika sätena att animera på.

Tar man en titt på karaktärerna så är det en härlig samling att både busar, men även dom som har hjärta av guld och bland mina nyvunna favoriter så hittar vi en liten rosa filur vid namnet ”Morph” och som kan som namnet kanske redan avslöjat förvandla sig till olika personer eller objekt, en trevlig liten sidekick helt enkelt som är högst bedårande och charmig. I övrigt så hittar vi Silver en cyborg som genom berättelsen visar sig vara en aning ambivalent (utan att spoila allt för mycket av handlingen).

En sak som jag märker är att filmen känns lite mer nedtonad för att vara en Disneyfilm, det känns som att man har gjort lite av en vändning, då det inte längre finns en uppsjö av sånger som huvudkaraktärerna ska bråkas om att sjunga ut och filmen känns liter mer ruffigare än vad man är van vid, vapen används och det saker och ting exploderar men det är fortfarande perfekt avstämt så att det inte blir brutalt utan det snarare eldar på mystiken i detta underbara äventyr. Tidvis finns det mindre logiska luckor som det inte skulle ha skadat att man hade förklarat mer för tittaren, men dessa oegentligheter är som tur få och i det stora hela så känns det som en väl bearbetad film som kommer att trollbinda kommande generationer.