Skönheten och odjuret

Titel Skönheten och odjuret (Beauty and the Beast) (2017)
Skådespelare , , , , , , , ,
Längd 129min

De mest älskade och välkända karaktärerna kommer till liv i denna enastående spelfilmsversion av Disneys animerade klassiker Skönheten och Odjuret. En fantastisk upplevelse som hyllar en av de mest älskade sagorna som någonsin berättats.

Så kom den dagen som en del har längtat efter, andra har fruktat. Dagen då Disney började att röra runt i den ökända grytan och började att göra spelfilmer av deras mest älskade filmer från deras ”romantiska era”. Men efter succérna med så väl ”Askungen”, ”Maleficent”, ”Djungelboken” och ”Peter och draken Elliot”, så kan väl helt enkelt inte Disney låta bli att sätta fingrarna i de allra käraste av titlarna. Och tydligen så funkar det, för efter succén nu med ”Skönheten och odjuret” så ska det bli live-action versioner av så väl ”Aladdin” och ”Lejonkungen”. Om jag satt på hel spänn inför den här filmen, så sitter jag och nästan vaggar av osäkerhet, dels för att det kan bli som med de första utav den nya vågen av live-action filmerna där det varken blev hackat eller malet, vilket jag också var rädd skulle hända med ”Skönheten och odjuret” men så blev det inte!

Efter att ha suttit som trollbunden i lite mer än 2 timmar så är det med blandade känslor som jag stänger av TV:en. Dels så fanns det partier i filmen som kändes lite, tja fjantiga i brist på bättre ord? Och som funkade när det var en tecknad musikal film, men när det kommer till spelfilm/live-action, ja då är det så främmande att det bara är fjantigt/krystat/töntigt? Men ser man för bi dessa ändå relativt få tillfällen så känns det som att man får se en förlängd version av orginal filmen från 1991. Dels så är speltiden längre än den tecknade, men den innehåller även delar av berättelsen som var tänkt i den tecknade men som vi aldrig fick se, eller vad sägs om ett soloframträdande än ingen mindre än Odjuret?

Mycket av excellensen i filmen kommer ju utan tvekan från de fantastiska skådespelare som dels var framför kameran men även bakom mikrofonen och lånade ut sina röster. Mest överraskande är nog trots allt Emma Watson och få se hennes tolkning av Belle, Ewan McGregor som Lumière och Josh Gad som Gastons vapendragare LeFou. En annan sak som ställde till det en aning är att vanligtvis när det kommer en ny Disney film så brukar jag se de på orginalspråk, då det oftast är ett tekniskt bättre kvalité på dessa, samt att ofta så försvinner en del roligheter i den svenska översättningen.

Men när det kommer till nysläpp av gamla klassiker som man växte upp med så ”bara måste” jag köra på svenska spåret för nostalgins skull. Men i det här fallet så blir det ”fel” i huvudet, då filmen i sig inte är en klassiker, men när det är dags för filmens underbara sånger och soundtrack så blir det skevt och konstigt, för meldoin stämmer ju överens, men inte texten. Jag är inte helt säker men det kan mycket väl vara anledningen till att hela filmen blev en udda men ändå på något sätt angenämnd upplevelse.