Klassiker: Skönheten och Odjuret

Titel Skönheten och Odjuret (Beauty and the Beast) (1991)
Längd 84min

När den vackre men själviske prinsen drabbas av en förbannelse förvandlas han till ett odjur med ett utseende så skrämmande att ingen längre vågar möta honom. Det enda sättet att häva förbannelsen är att hitta någon som kan älska honom för den han är - fast vem kan älska ett odjur? Men så av en slump hamnar den vackra Belle på slottet, där lampan Lumiére, klockan Clocksworth och alla andra förtrollade ting gör allt för att romansen ska börja spira...

Året var 2006 och jag hade precis flyttat till min alldeles egna lägenhet, med mig fick jag en gammal 28″ tv och en video som hade sett bättre dagar. Trots detta så inbillade jag mig att jag skulle sätta mig och kolla på en av min favoriter sedan jag var liten, trodde jag ja, så fort jag hade matat in bandet i videon så kom det säregna ljudet igenom tv-högtalarna, det där ljudet som påminner om när man drar en ylletröja över huvudet samtidigt som håren är statiskt laddade. Då bestämde jag mig att det var definitivt inte rätt sätt att behandla en klassiker och jag övertalade mig själv att invänta den dagen jag fick tag i en dvd-utgåva istället.

Fyra år senare närmare bestämt nutid, så har Disney sakta men säkert börja öppna upp sin skattkista och börjat låta gamla klassiker få komma ut på Blu-Ray, och en del i ”Diamond Edition” med extra godis. Eller vad sägs om digitalrestaurerad, förlängd version, bortklippta scener och massor med annat smått och gott. När jag väl stoppade in skivan så kände jag hur nostalgin svallade över mig. Och förväntningarna besvarades utan att för den delen skämmas för sig, färgstarka scener, underbar ljudmix och alla dessa underbara karaktärer.

Filmens starkaste del är och kommer alltid att vara dess underbara musik, vilket även genomsyrade de andra filmerna som Disney släppte under 90-talet, jämfört med dagens filmer ifrån Disney. Med detta menar jag absolut inte att det inte är kvalité idag, för det är det. Men tider förändras och ett nytt stall av kära Disney-karaktärer håller på att byggas upp. Jag ska ärligt erkänna att jag kommer sakna de gamla, men lika mycket som jag kommer att sakna dom, så ser jag framemot de nya.

Skönheten och Odjuret kommer alltid att ha ett speciell plats i mitt hjärta, och kommer med all säkerhet att vara en av det här årets givna julklappar.