Snabba Cash – Livet Deluxe

Titel Snabba Cash – Livet Deluxe (2013)
Längd 127min

JW lever på landsflykt, nu fast besluten att få reda på vad som hänt med sin försvunna syster Camilla. Spåren leder till Stockholms undre värld. Jorge ska göra en sista stöt, Sveriges genom tidernas största värdetransportrån. Men under de komplicerade förberedelserna möter han en kvinna från sitt förflutna: Nadja.

Mycket har hänt sedan 2006 året då Jens Lapidus gjorde debut med boken ”Snabba Cash”. Åtta år senare så har nu fått den sista delen av trilogin, och nu även som film. Under dessa år så har Joel Kinnaman byggt upp ett namn som fört honom till staterna (om någon hade missat det) och det drabbar tyvärr trilogin en aning. Tittar man redan på omslaget så ser man att Kinnaman och hans karaktär ”JW” inte alls har lika mycket fokus som till exempel Mattias Varelas ”Jorge” och samtliga scener där man faktiskt får se JW är inspelade i USA och det hela känns mest som en typ av nödlösning för att inte tappa allt för mycket av publiken.

Personligen så är jag ett stort fan av böckerna och har med stort intresse följt utveckling av såväl svenska produktionerna av filmerna som de amerikanska. Och mina förväntningar har varit ofattbart höga (för att vara svenska filmer) inför samtliga tre filmerna, men samtidigt så har varje film varit en besvikelse. Dels så (som vanligt) har man tagit bort oerhört många saker från första filmen, i den andra filmen så fortsätter man med JW och Jorge även fast böckerna har helt andra huvudkaraktärer och JW, Jorge och Mrado kanske nämns här eller där i boken. Den tredje filmen som var meningen att knyta ihop denna massiva säck blev istället så där typiskt mediokert som vi i Sverige är specialister på att skapa och producera. Nu ska jag självfallet inte klaga på skådespelarna eller regissörerna, utan det blir som vanligt en biprodukt av att vi i Sverige inte har tagit kultur på allvar och därav inte ser till att det vi producerar har en budget som klarar av det ”som krävs” för att ge filmen någon slags rättvisa.

Om det inte hade varit för Mattias Varela och hans underbara tolkning av den smutsiga anti-hjälten Jorge som har ett enormt stort hjärta så hade betyget blivit betydligt mycket lägre och jag ryser vid blotta tanken av förlora tre skådespelare tillika nyckelkaraktärer. Och hade man helt och hållet struntat i prompt ha kvar ”JW” i filmen så hade man antagligen fått en mer sammanhängde film och antagligen en större budget som med största sannolikhet hade gjort att filmen rentav kanske hade blivit något som verkligen rör om i den svenska-film-grytan och som faktiskt skulle kunna funkat som en ”export-film”. Trotts att filmen har en hel del svagheter så är det fortfarande en sevärd film, för det här är antagligen det bästa som vi förmås att göra, och som Sverige-patriot så är det ändå ett ”måste” en av årets mest hypade svenska filmer.