Sniper

Titel Sniper (Sun cheung sau)
Längd 90min

Skandalstjärnan Edison Chen (Infernal Affairs, Initial D.) spelar en ungtupp till snut med övermänsklig pricksäkerhet. När han blir rekryterad till poliskårens prickskyttsrotel har han bara ett mål i sikte: att skjuta sig till toppen. Dessvärre blir han själv måltavla när den före detta polisen Lincoln kommer ut ur fängelset, straffad för ett uppdrag som gick fruktansvärt fel. Förbannad över att gruppen svek honom har han bara en sak i tankarna: att skjuta varenda jävel som ingår i hans gamla elitstyrka....

Både när det gäller tv-spel och film så finns det alltid ett sorts vapen som alltid har fascinerat mig, nämligen sniper-gevär. Varför vet jag inte, men så är det. Dock så brukar inte såna filmer eller spel för den delen vara något speciellt eller över det vanliga, och det är väl helt enkelt att det finns ”bara” ett sätt att leverera action sekvenserna på.

Hong Kong Citys sniper-team har en ny rekryt som precis håller på att lära sig spelets regler, dels hur han ska optimera sin skjutning men även hur stämningen i teamet är. Samtidigt så släpps en tidigare medlem av teamet ut ur fängelset där han suttit av sitt straff för mord, en dom han anser var felaktigt utställd på grund av hans tidigare kollegors vittnesmål. Och nu så är det dags att låta dem fått honom lida att betala sitt pris kosta vad det kostar vill.

The Sniper är en helt okej rulle som lägger sig precis brevid Mark Wahlbergs ”Shooter” eller kanske ett snäpp ovanför den, oavsett så är det klassisk Hong Kong-action som gör att man hela tiden är med och man känner adrenalinet pumpa med i action scenerna.

© Njuta Films