Snömannen

Titel Snömannen (The Snowman) (2017)
Längd 119min

Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Charlotte Gainsbourg och J.K. Simmons spelar i SNÖMANNEN, en skräckinjagande thriller från regissören Tomas Alfredson (Låt den rätte komma in, Tinker Tailor Soldier Spy), baserad på Jo Nesbøs internationella bästsäljare. En elitgrupp kriminalspanare, ledd av Harry Hole (Fassbender) undersöker ett fall där en person försvunnit under årets första snödag. Han misstänker att det är en seriemördare som återvänt. Med hjälp av en briljant rekryt (Ferguson), måste han knyta samman decenniegamla fall med ett brutalt aktuellt mord, om han ska hinna överlista sin ondskefulla motståndare innan snön kommer.

Efter sex år, har Tomas Alfredson en ny film på biograferna. Jag har ännu inte sett Tinker, Tailor, Soldier, Spy. Men jag har sett Låt den rätte komma in. En film som är otroligt överskattad i mina ögon. Faktum är så gillar jag den inte alls. Nu efter att ha sett The Snowman, känns det som Tomas Alfredson inte är min typ av regissör. Han lyckas helt enkelt bara göra sömniga filmer, som inte har något större av intresse att berätta för mig. Jag är ledsen, men The Snowman är bara en högre budget Beck film i grund och botten.

Vad jag inte riktigt förstår, är hur invecklad Tomas Alfredson gör hela historien. När den inte behöver vara det. Eller jag ska inte klaga så mycket på Tomas, så mycket som på manusförfattarna som ändå skrev manus till filmen. Jag ska även tillägga att jag inte har läst boken, så vet inte hur mycket den följer källmaterialet. Men där var inte en enda gång under filmens gång, då jag kände mig investerad. Själva mordutredningen är inte tillräckligt spännande, och med alla de olika handlingarna filmen har. Blir man ganska så trött till slut.

De tre handlingarna filmen har är följande: Mordutredningen om vem mördaren är, Arve Støp (J.K. Simmons) som försöker få olympiska vinterspelen till Oslo där Katrine Bratt (Rebecca Ferguson) har en personlig vendetta mot honom, och en flashback där en annan polisutredare vid namn Gert Rafto (Val Kilmer), löser samma mord som Harry Hole (Michael Fassbender) gör i nutid. Som ni kanske märker när ni läser detta låter det väldigt rörigt, och det är det. Värst av allt. Där är ingen utav dessa handlingar som har något med den andre att göra. Det är som att se tre diverse filmer som aldrig kommer att ha något samband med varandra. Vilket resulterar i att huvudpoängen med mordutredningen tappar fokus. Vilket gör att man inte blir så intresserad och tröttnar snabbt. Det är i vart fall så jag kände när jag såg filmen.

Vad jag kunde störa mig på är också flashback scenerna med Val Kilmer, inte för de var dåliga. Utan att de var så mycket mer intressanta än Michael Fassbender scenerna. Flashback scenerna tar nog inte upp mer än 10 minuter av speltiden. Men ändå tyckte jag Gert Rafto var en mer intressant karaktär än vad Harry Hole var. Lite risigt att se hur Val Kilmer ser ut idag, det var ingen trevlig syn. Men hans utseende passade till karaktären han spelade. Skådespelarna överlag var inte dåliga. Självklart förväntar man sig att dessa typer av talanger ska leverera. Vilket de gör, men när allting omkring är som det är, så hjälper det inte mycket. Ja det är kul att se J.K. Simmons, men vad tillförde hans karaktär i det stora hela egentligen, när man tänker efter?

I grund och botten är det inget unikt med filmen. Den är nästan som vilken annan deckarfilm som görs i Sverige idag på över mindre halva budgeten, denna filmen ligger på. Det är bara så att filmen har en högre budget och större talanger bakom sig. Men innehållsmässigt är där inget större som skiljer denna filmen åt än låt säga en Beck film. Den är något mer invecklad kanske, men dock inte till dess fördel. Filmen lider också av samma problem jag hade med The Girl With the Dragon Tatoo. Filmen utspelar sig i Norge, och alla karaktärer är norrmän. Men alla pratar engelska. Jag störde mig det i The Girl With the Dragon Tatoo, och gjorde det här med. Kanske inte lika mycket då jag ändå är svensk och reagerar mer då. Men det känns så konstigt. Jag förstår varför, tro mig. Men när det är så nära ens hemland, eller är hemlandet. Känns det bara konstigt att höra engelska med nordisk brytning.

I sin helhet är The Snowman en film jag känner ändå kommer gå hem hos en hel del. Jag personligen dock, gillade den inte så särskilt mycket. Jag fann mig aldrig investerad i mordutredningen. När filmen också har tre handlingar som inte har något riktigt samband, och gör det mer invecklat än det behöver. Så blir det en sömnig filmtitt, som inte engagerar mycket. Skådespelarna gör det bra dock, filmen ser snygg ut också. Tomas Alfredson lyckas ändå få till ett par snygga miljöbilder här. Samt flashback scenerna med Gert Rafto (Val Kilmer) var det mest intressanta i hela filmen. Men jag kan inte se mig själv se om denna filmen egentligen. För mig ser jag dess framtid ligga på TV4 Söndag kväll klockan 21.00 om något år.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (5 röster, genomsnitt: 3,60 av 5)