Solsidan

Titel Solsidan (2017)
Skådespelare , , , , , , ,
Längd 104min

En av Sveriges populäraste komediserier tar steget till vita duken! Vi får följa de tre paren i en komedi om kärlek, barnlängtan, knepiga föräldrar och oskrivna badregler i Torekov.

Solsidan. Varje svensk favorit serie när det kommer till humor, känns det som. Serien gick i fem säsonger, och vem vet om det blir fler. Eller en uppföljare på denna filmen? Så det var givet att där skulle komma en svensk film av det. Jag ska dock säga en sak till alla ni som läser denna recension. Jag gillar inte Solsidan. Jag hade sett några avsnitt på TV, och det gick aldrig hem hos mig. För mig kändes det som en dramaserie, för att bli omskriven som en komedi i sista sekund. Jag tycker inte det är en särskilt rolig serie. Men jag förstår varför svensken dras till den. Jag gjorde dock min hemläxa. Inför filmen såg jag igenom hela serien. Jag kan därför med säkerhet säga. Detta är inte min film, men det är filmen för alla som älskar serien.

För den som förväntar sig nytänk, är detta inte filmen för er. Det är filmen enligt mallen på pricken nästan. Faktum är så hade jag ändå velat se den ta ut svängarna lite. Felix Herngren står ändå trots allt för regin. Men det är exakt det du förväntar dig. Humormässigt kommer ni inte bli besvikna om ni skrattar åt serien. Där är få dramatiska stunder, vilket jag kanske hade önskat. Det går väl lite hand i hand med att ta ut svängarna. Men framför allt håller den sig säker och trygg. Vilket jag tror publiken vill ha som går och ser den.

En sak jag reagerade på, är hur karaktärerna försvinner i omgångar. Eftersom den följer upp från en serie. Blir det problemet ”filmen känns som ett enda långt avsnitt”. Vilket filmen lutar åt. Men det märks extra tydligt när den skiljer karaktärerna, och gör tre olika handlingar. Det gör så filmen känns mer som en antologi film. Där allting senare vävs samman i slutet. Men det kan gå 20 minuters mellanrum innan Mia Skäringer eller Felix Herngren dyker upp igen. De försvinner från filmen, och dyker sen upp lite som att ”just det dessa är ju också med i filmen”.

Där är även en hint mellan Johan Rheborg och Henrik Schyffert tid tillsammans i NileCity. Eller snarare en blink åt kameran. I filmen så känner deras karaktärer varandra, men har inte träffats på 16år sedan de jobbade ihop. Visst lite små kul, och uppenbarligen en referens till gänget de hade på 90-talet/början på 2000-talet. Men det kändes mer påtvingat och en blink åt kameran. Kul lite referens, men ganska så onödig. De har också bara en scen tillsammans. För som sagt, filmen splittrar karaktärerna upp och låter de vara på olika håll. Med olika handlingar.

Där är få stunder jag fann humorn okej. Men åter igen, det är inte min typ av humor. Det roligaste var att Alex (Felix Herngren) hade kvar sin ”Carpe Diem” tatuering från serien. Sven Wollter funkade som Freddes (Johan Rheborg) pappa. Där de två har en hyfsad scen mellan dem, som far och son. Även en scen där Alex sitter på en bänk och pratar med Anna (Mia Skäringer) på telefon tycker jag funkade. På ett dramatisk perspektiv då.

I sin helhet är Solsidan den film som serien förtjänar. Problemet på ett filmiskt sätt, är att den faller i gropen. ”Som ett enda långt avsnitt”. För när du splittrar upp karaktärerna som du gör här, blir det mer som små sidohandlingar filmen fylls ut med. För att senare vävas samman. Så där är inget riktigt mål med filmen. Förutom kanske Alex och Annas handling. Men annars saknar jag den röda linjär handlingsstrukturen en film normalt sätt har. Den är klyschig, förutsägbar och tar aldrig ut svängarna. Det går exakt så som du tror det kommer gå. Men det är också det folket vill ha, för det är även så serien var. Så skulle de gjort en film som var annorlunda, bara för att tillfredsställa mig och göra fansen sura? Nej, då är det bättre att göra filmen åt fansen. Jag tyckte inte serien var rolig, och filmen dessvärre lika så. Jag är helt enkelt inget fan, och även fel person för filmen. Men jag kan med säkerhet säga. Den kommer gå hem hos svenska folkets hjärtan.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (3 röster, genomsnitt: 4,00 av 5)