Southpaw

Titel Southpaw (Intensiv och gripande med potentiell Oscarsnominering för Jake Gyllenhaal) (2015)
Längd 124min

Billy “The Great” Hope (Jake Gyllenhaal) är regerande mellanviktsmästare i boxning, och har med sin oortodoxa boxningsstil, gjort sig känd som en brutal och offensiv fighter. Sporrad av sin egen känsla av otillräcklighet och starka behov av kärlek, pengar och berömmelse har han kämpat sig till allt han drömt om. Men en dag inträffar en tragisk olycka som får Billys liv att rasa samman. Från att ha varit på topp, både i och utanför ringen, förlorar han allt och hans dagar blir en tjock dimma fylld av sorg, alkohol och droger. Billys nedåtspiral blir allt värre, tills den före detta boxaren Tick tar på sig att få honom på rätt köl igen. Billy tvingas nu möta sina demoner, och inse att ibland är man sin egen största motståndare.

Den framgångrika proffsboxaren Billy Hope förlorar sin fru i en tragisk händelse. Billy går in i en depression som leder till att hans karriär som proffsboxare fallerar och han förlorar också vårdnaden om dottern. Han vänder sig till tränaren Tick Willis för att kunna få sig tillbaka på rätt spår och in i ringen och även få tillbaka vårdnaden.

Antoine Fuqua´s ”Southpaw” är en film som jag hade förväntat mig att den skulle vara bra men fick istället en film som är mer än bra och det vill säga en mycket bra film. Filmen är inte bara en film om boxning utan även om relation, speciellt mellan Billy och hans dotter som gör filmen rätt gripande. Jake Gyllenhaal gör en riktigt bra skådespelarinsats som Billy Hope och det luktar potentiell Oscarsnominering. Rachel McAdams spelar hans fru som är bra men känns något för liten för att kunna säga att hon var mer än bra. Forest Whitaker spelar Tick Willis som är vanligtvis mycket bra i sitt skådespeleri. Oona Laurence som Billy´s dotter Leila imponerar. Andra som medverkar i filmen är bl.a. Curtis ”50 Cent” Jackson, Naomi Harris, Miguel Gomez och Rita Ora.

Filmen är mycket bra filmad och speciellt i boxningsscenerna som är något intensiva i vissa sekvenser. James Horner har komponerat ett mycket välkomponerad och fin musik och det känns något sentimentalt speciellt med tanke på att Horner själv dog i en flygolycka i Juni i år. Antoine Fuqua har levererat en riktigt välregisserad och dramatisk boxningsfilm med intensiva boxningsekvenser och gripande relationsscener. Det här boxningsdramat kan jag starkt rekommendera och två timmar är mycket värt att lägga ner tid på.