Klassiker: Space Jam

Titel Space Jam (1996)
Längd 88min

Michael Jordan dunkar, Snurre Sprätt skjuter och Looney Tunes-stjärnorna dribblar i en av de smartaste och roligaste animations- och spelfilmskombinationerna någonsin. Skämten haglar när Tune Squad utmanar Nerdlucks i en hård match för att avgöra om Looney Tunes stannar hemma... eller blir tivoliattraktioner långt borta i galaxen i det utomjordiska Moron Mountain.

Nu när Blu-Ray spelaren sakta men säkert har smugit sig in de svenska hemmen så börjar gamla klassiker sakteliga börja dyka upp i det nya formatet. Vilket för min del är ytterst välkommen då det är ett gäng titlar som gör sig bra på Blu-Ray. En av de titlar som har kommit nu är kär barndomsklassiker för min egen del, nämligen Space Jam. Jag vill minnas att när jag såg den blott 8 år gammal så tyckte jag det supertufft med en film där man hade blandat riktiga människor och tecknade figurer! Senare i livet fick jag erfara att det var inte första gången man hade gjort, men det har inte med saken att göra.

Likt som många andra filmer från ens barndom, som man sedan har sett i vuxen ålder så är det allt som oftast ett kärt återseende, men även en besvikelse kan uppstå eftersom man numer ser filmen genom ett par vuxna ögon och inte genom en åtta årings. Idag så ser jag dels att filmen är riktad för barn och effekterna för att få in de tecknade karaktärerna. Och när allt kommer omkring så är filmen lika bra idag, eftersom den är just riktad till barn och förmodligen är en av de bättre filmerna som just gjorts för barn och inte kommer från Disney.

Nicklas Astfors

"One does not simply leave a Marvel movie before the end of the credits" Läs mer om och med Nicklas Astfors på MrFim →