Star Trek: Into Darkness

Titel Star Trek: Into Darkness (2013)
Längd 137min

Besättningen på Enterprise kallas hem när ett fruktansvärt terrordåd utförts av någon inom deras egen organisation. Stjärnflottan, och allt den står för, förintas, och världen befinner sig i kris. I denna krigshärjade värld leder kapten Kirk jakten på den livsfarlige man som i sig själv är ett massförstörelsevapen, en jakt som även är en personlig vendetta. Våra hjältar tvingas in i ett episkt schackspel på liv och död, ett spel där kärlek och vänskap står på spel och Kirk måste offra allt för den enda familj han någonsin haft: sin besättning.

Det var ett tag sedan jag såg en film som hade så bra flyt som Star Trek – Into Darkness. Om man efter två timmar och en kvart är förvånad över hur fort tiden gått, då vet man att det är en film med riktigt bra flyt. Man är hela tiden fånge av filmens framfart, det blir aldrig segt eller ointressant och man kastas dessutom direkt in i mäktiga scener. Dialogerna är genomtänkta och känns alltid rätt. Handlingen tar en liten annorlunda tvist för att vara Star Trek, men på ett välkommet sätt.

76251355166072-hh-27766r-2

Det här är dessutom riktigt snyggt gjort, vilket man kan förstå med den tilldelade budgeten. Rymdkänslan infinner sig snabbt och alla tekniska sci-fi-detaljer förhöjer känslan än mer. Man har använt någon speciell ljussättningsteknik här, någon sorts backlighting som på fåtal ställen kan bli lite irriterande eftersom det kan bli som att få en ficklampa i nyllet. Det är dock inte något som på något sätt förstör helheten.

Jag tyckte att rollsättningen var bra redan i den första filmen i serien och här känns det som den kommer än mer till sin rätt. Simon Pegg är underbar som ”Scotty”. Att  dessutom dyker upp piffar till det ytterligare.

1 stjärna2 stjärnor3 stjärnor4 stjärnor5 stjärnor (3 röster, genomsnitt: 5,00 av 5)
Mattias Tengblad

Jag är inte bara kaffedrickare, jag är webbutvecklare också. Tittar gärna och ofta på film, för det mesta tillsammans med mina lurviga vänner (katter). Är vad man kanske skulle kalla MrFilms "tekniker". Läs mer om och med Mattias Tengblad på MrFim →