Star Wars: The Force Awakens

Titel Star Wars: The Force Awakens (2015)
Skådespelare , , , , , , , ,
Genre ///
Längd 132min

Med Star Wars: The Force Awakens ger regissören J.J. Abrams publiken ett oöverträffat filmevent. Kylo Ren och det ondskefulla The First Order reser sig ur askan efter Imperiet. Samtidigt är Luke Skywalker försvunnen, när han behövs som mest. Det blir upp till skrotsamlaren Rey och Stormtrooper-desertören Finn att tillsammans med Han Solo och Chewbacca ge sig ut på en desperat jakt efter galaxens enda hopp om fred.

Det är sällan en film är så här efterlängtad och upp-hypad innan den kommer ut. Och det kanske inte är så konstigt? Många har växt upp med filmerna från 70- och 80-talet och ytterligare många växte upp med trilogin från 90- och 00-talet och alla dessa verkar ha längtat efter denna trilogi som börjar med Episod VII. Utan att vara insatt i någon annans hjärna än min egen vågar jag gissa att oavsett vilket årtionde du är född och vilken trilogi du har föredragit finns det något i denna film för alla. Vi får återse gamla bekanta så som Han Solo och Leia, samtidigt som allt är lite mer high-tech och modernt, både vad gäller specialeffekter men även inredningar osv. Personligen tycker jag det är en härlig blandning av nytt och gammalt, med många blinkningar till originaltrilogin, inte minst i form av gamla skeppsvrak som ligger halvt begravda i sanden.

Vad gäller ensemblen får vi som sagt återse en del gamla ansikten men mestadels är det nya karaktärer som vi får lära känna. En effekt av detta är att det är svårare att förutspå vad som kommer hända längre fram. Ofta vet man ganska tidigt i en film vilka karaktärer som är för viktiga för handlingen för att dö eller misslyckas (speciellt i prequel-trilogin var det väldigt lätt att veta ett antal personer som skulle överleva och inte…), men här har vi ganska många nya ansikten vilket ökar ”risken” att en av dem behöver stryka med för att skapa lite chock och lite sorg i filmen, därför sitter man inte hela filmen och är förvissad att allt kommer gå bra och alla kommer klara sig till slutet, och inte heller övertygad om motsatsen, den härliga känslan av att inte ha en aning helt enkelt. För att inte spoila filmen för de som inte sett den än slutar jag där, men jag kan säga att det finns en del överraskningar på den fronten helt enkelt.

En sak som jag gillar är hur man lyckats skapa dialoger där den ena parten pratar oförståeligt för oss tittare (t.ex. Chewbacca eller R2-D2). Det kanske inte är något man tänker på varje gång, men för att det inte ska låta cheesy á la barnprogram/parodifilm krävs det en del eftertanke när man skapar denna typ a dialoger, vilket jag tycker man lyckats väldigt bra med i samtliga filmer. Och på tal om individer som inte pratar – hur charmig figur kan man skapa med hjälp av lite former och diverse pipande ljud?! Hur charmiga som helst tydligen, jag älskar BB-8 och hans härliga personlighet trots att jag aldrig förstått ett ord han sagt!

Den enda jag inte rekommenderar att se denna film är den som inte sett någon av de föregående sex filmerna, det är för många blinkningar bakåt för att det ska vara värt att se utan någon bakgrundskoll.